هفتگ
هفتگ

هفتگ

یک جدال بی پایان

اگر تاریخ جهان را یک مرور کوچک بکنیم می بینیم که تعداد سیاستمداران مرد برتری قابل توجهی نسبت به سیاستمداران و حکام زن دارد. تاریخ ادبیات و علم هم همینطور.... تعداد دانشمندان و ادبا و شعرا و نویسندگان زن در برابر مردان شاعر و ادیب و نویسنده خیلی خیلی کمتر است . 

بله .... بله ....  کلئوپاترا و پروین اعتصامی و ماری کوری را می شناسم ولی بحث من کمیت است نه کیفیت....

اینها را نگفتم که یک بحث فمینیستی شکل بگیرد یا مقایسه ای باشد برای نشان دادن برتری مردان بر زنان. اما چه قبول کنیم یا نه، وجود اینهمه مرد در تاریخ علم و سیاست و هنر تاثیرات خودش را گذاشته است. تاثیرات بد خودش را گذاشته ...تاثیراتی انقدر عمیق که گاهی خود زنان هم متوجهش نیستند.

یکی همین واژه مرد....تا جایی که سوادم قد می دهد در عربی می شود رجل .... 

 اولین شرط رییس جمهور بودن اینست که رجل سیاسی باشی. رجل یعنی مرد اما یک زن سیاست مدار هم می تواند رجل یا مرد سیاست باشد. به عبارت دیگر کسی که شایسته سیاست است نامش می شود رجل سیاسی یعنی مرد سیاست (که البته می تواند زن هم باشد ) اما نمی شود امراه سیاسی. یعنی واژه ای که لیاقت و شایستگی سیاسی را تعریف می کند یک واژه مردانه است نه زنانه یا فراتر از جنسیت. از این اتفاق ها فقط در ایران و قانون اساسی ما نیفتاده .... در زبان انگلیسی بشر یا انسان می شود: mankind یا همان نوع بشر

دقت کنید نمی گویند : womankind

mankind یا همان نوع بشر می تواند زن هم باشد اما از لحاظ لغت این کلمه کاملا مردانه است .

خودمان هم که این همه شعر و مثل در خصوص جوانمردی و در مدح مرد بودن داریم... وقتی صحبت از پهلوانی و جوانمردی می شود این خصلت نیک و پسندیده از ترکیب کلمه مرد ساخته شده است. مرد نه به معنای نر بودن بلکه به معنای انسان بودن. یا وقتی به کسی می گوییم مرد باش منظورمان جنسیت نیست. از طرف می خواهیم انسان باشد. و مرد را معادل انسان می گیریم و مردانگی را هم ارز انسانیت.... و از این بدتر اینکه کسی که این خصلت خوب و پسندیده را نداشته باشد نامرد می نامیم. یک اصطلاح کاملا رایج که همه استفاده می کنیم حتی خانم ها.....

زن کیست ؟ کسی که مرد نیست

نامرد کیست ؟ کسی که مرد نیست

تا بوده یک فرهنگ گردن کلفت مردسالارانه قرن ها مردها را از زن ها برتر می دانسته..... هر وقت قرار بوده یک زن را بی اندازه تقدیر و تعریف کنند گفته اند: از صد تا مرده هم مردتره ....

 هر وقت قرار بوده مردی تحقیر شود فقط شنیده : تو از زن کمتری.....

باید از یک جایی شروع بشود ایستادن در برابر تبعیض جنسیتی ....  در کشورهای غربی توده هایی از زنان تحت لوای فمینیست سال هاست که برابری حقوق زن و مرد را خواسته اند. اتفاقی که بالاخره باید بیفتد . ربطی هم به کشور ما ندارد و در تمام دنیا حتی در پیشرفته ترین کشورهای جهان هم هنوز که هنوزه قسمت عمده سرمایه های مادی و فکری در اختیار مردان است و قدرت جسمی و نظامی و سیاسی هم همینطور و این تبعیض بین زن و مرد وجود دارد و خواهد داشت....

حرفم اینست که ما میراث دار هزاران سال تفکر اشتباه هستیم . تغییر یک تفکر نهادینه شده در ذهن انسان ها با قدمت چند هزار ساله با تلاش چند دهه ای اتفاق نخواهد افتاد..... دروغ چرا من یکی که دلم خیلی روشن نیست ... خیلی کار می برد... حداقل به عمر من قد نمی دهد .... آخرش را ناامیدانه تمام کردم حیف شد ولی خب راستش را گفتم....

نیاز به روشنگری دارد و مبارزه .... مبارزه ای که با خود زنان آغاز می شود اما تنها با تغییر تفکر و حمایت مردان به سرانجام می رسد....  ولی همین مردان به این تبعیض چند هزار ساله خو کرده اند بعضی نسبت به آن بی تفاوتند و بعضی دیگر به آن افتخار می کنند .....


نظرات 21 + ارسال نظر
مهسا دوشنبه 22 دی 1393 ساعت 20:02

سلام.حرف حق جواب نداره.در بدبینانه ترین حالت ممکن خداروشکر دختر ندارم.فرزندم رجل است.یک رجل ۱۷ماهه.اخییی.اخرش خیلی خوب بود قشنگ و تر و تمیز نامیدمون کردید بانو.ولی سپاسگزارم. حداقل ناگفتنی ها گفته میشود!

خدا حفظ کنه پسرکوچولوت رو ....
من سپاسگزارم که وقت گذاشتی و خوندی...

زهرا.ش دوشنبه 22 دی 1393 ساعت 20:33 http://surgicaltechnologist.persianblog.ir

قوانین مردسالارانه فقط به ضرر زن ها تموم نمی شه،شاید در طول یک زندگی رای یک دادگاه به نفع یک مرد باشه اما در همه مخلوقات "حافظه سلولی" وجود داره.مثل فیل هایی که بخاطر عاجهاشون کشته می شن و نسلهای بعدی اون فیلها دیگه عاج ندارن!اونها شعور و عقل ندارن،اما حافظه سلولی دارن!
مردهای زیادی هستن که از پول پرستی خانم ها گله دارن،اینها بهتره تو رفتار خودشون و پدر و برادر و مردهای اطرافشون دقت کنن!
در کنار تمام این جدال ها بین دو جنس مخالف،اضافه کنید ظلم هایی که همجنس ها در حق هم می کنن....منظورم حسادت نیستا....منظورم اون دسته فمینیست هایی هستن که تمام عمرشون حرف از حق انتخاب زدن،و وقتی چند وقت پیش یه خانم بازیگر آمریکایی تو یک مصاحبه گفت دوست دارم برای همسرم آشپزی کنم،مجبور به معذرت خواهی شد!
من تا جایی فمینیست هستم که حرف از برابری حقوق باشه،نه شباهت....که از بین رفتن این نوع "انسان" و خلق نوع دیگری از انسان لازمه تا زن و مرد شبیه هم بشن.
اساسا این "فمینیسم" هرچقدر تو کشورهای دیگه شاخه و برگ و جناح و حزب داشته باشه،تو ایران شبیه یک بچه عقب مانده ست!دختری که با تمام ادعای برابری طلبانه خودش وقتی دوست پسرش بهش می گه دوست ندارم این لباس رو بپوشی،کلی ذوق می کنه که "سیب زمینی نباید باشه که خب" .مردای از این دست هم داریم"عزیزم بخاطر خودت می گم،برو باشگاه لاغر کن!"
فمینیست مذهبی های یکی به نعل یکی به میخ هم کم نداریم!
بعضی از خانم ها هم که برابری رو تحقیر جنس مخالف می دونن!
با وجودیکه این پست پیام های شعاری زیادی داشت،و در بعضی خطوط،به خطابه های فمینیست های رادیکال شباهت داشت،ولی فکر نمی کنم تفکرات شما(نویسنده عزیز) چیزی شبیه به این نوع گرایش های فکری باشه!
شاید حال خراب برابری در ایران،بخاطر نسخه هایی باشه که برای ما پیچیدن در حالیکه بیماری ما چیز دیگه ای بود!
فمینیسم تو فرهنگ ما اونقدر عقیم و بی معنی بود که هر کسی با " ظن" خودش،گوشه ای از کار رو به دست گرفت،و ما موندیم و وصله ناجوری که هیچ پارگی ای رو رفو نکرد!
تمام این سال ها موج های فمینیستی،برای رسیدن به ایده آلها،تظاهرات کردن،لباس های زیر زنانه رو آتیش زدن،کتاب نوشتن،سخنرانی کردن،نتیجه چی شد؟
طبق آمار ها خشونت علیه زنان،طبق آمار ها نه تنها هیچ کاهشی پیدا نکرده،جنبه های جدیدتری هم پیدا کرده!
حالا که مشکلات رو می بینیم،بیاید بدنبال راه حل باشیم!
مغز من با حرفهای اخوندها و مذهبی ها پر نشده،من چشم دارم و خودم می بینم...می بینم که فمینیسم راه حل نیست!

کامنت شما از نوشته ی من پست بهتری بود....
مشکل من همیشه این است که نمی خوام پست طولانی بنویسم... چون خودم پست های طولانی رونمی خونم همیشه احساس می کنم طولانی نوشتن یعنی خوانده نشدن.... برای همین بیشتر اوقات از بس از سر و ته متن دیلیت می کنم که منظورم شفاف بیان نمی شود... حرف من دفاع از فمینیست یا تکرار خطابه هاشون نبود... فمنیست رو یک مثال زدم... ولی به هرحال ممنون از کامنتت...

رها آفرینش دوشنبه 22 دی 1393 ساعت 20:37 http://rahadargandomzar.blogsky.com/

من فکر میکنم اگه بجای اینکه با حرکات و صحبتهایی که رنگ و بوی فمنیستی دارندکام خودمون و آقایان این تیپی رو تلخ کنیم،میتونیم مادرانی باشیم که پسرانی تربیت میکنند که به جنس زن احترام بگذارند... همین پیامکهایی که توی وایبر درمورد خنگی دخترها اینقدر زیاد شده،من هیچوقت به خودم اجازه ی فرستادنش رو برای کسی دیگه نمیدم...
اگه پسر من ببینه مادرش یه زن قابل احترام،فعال،با شخصیت و دوست داشتنیه، که سعی میکنه با مسایل منطقی برخورد کنه ،چرا باید در مورد زنان هم سن و سال خودش فکر دیگه ای بکنه..
همونطور که مادر همسرم زن خیلی قوی و با عقل و شعوریه و در ضمن بیسوادی،انقدر حکیمانه صحبت میکنه که آدم دهنش وا میمونه....و دیدم که پدر همسرم چطور به زنش احترام میگذاره و هواش رو داره...
همسر من و همه ی پسرای این خانواده همچین دیدی نسبت به زن دارند...چرا؟ چون این رو بصورت یه تربیت از خانواده گرفتن

بهترین کار همین است که تو گفتی ...
هیچ جا مثله خانواده نمی تونه یک جریان فکری درست به وجود نمی یاره... امیدوارم من هم بتونم چنین کاری بکنم...
این جوک های رومخی وایبر .... این فیلم ها و سریال های صد من یه غاز ... روز به روز حل مساله رو دشوار تر می کنه... با هر نفری که به اون ها می خنده کار سخت تر می شه...

زهرا.ش دوشنبه 22 دی 1393 ساعت 21:51 http://surgicaltechnologist.persianblog.ir

چیزی که با وجود روده درازیم یادم رفت تشکر از شما بود،که این دغدغه رو نوشتین!

دل آرام دوشنبه 22 دی 1393 ساعت 22:46 http://delaramam.blogsky.com

این موضوع برتری مرد ها همیشه جزء حسرتهای زندگی من بوده و احتمالا خواهد بود.
اینکه قوانین و مقررات و عرف و مذهب و اجتماع انقدر جایگاه و رتبه زن رو کم و پایین میدونه و توی همه شرایط دست و پاش رو بسته چیزیه که هیچوقت بهش عادت نمیکنم و حاضرم برای تغییر این موضع هر قدمی بردارم...

مهرداد دوشنبه 22 دی 1393 ساعت 22:58

به نظر من هم زن و مرد باید حقوق برابر داشته باشند ولی طرفداران حقوق زنان تو ایران زیاده خواهن. مشکل اکثر زنانی که خواهان حقوق برابر با مردان هستند حق طلبی نیست. زیاده خواهیه. میگن وظیفه ی مرد اینه که باید بهترین ماشین و بهترین خونه و نفقه و 2000 سکه و وکالت در حق طلاق بده تا حقوق برابر داشته باشیم !!! قانون میگه مهریه حتی در صورت عدم نزدیکی نصفش باید برداخته بشه یا قانون دیگه شوهر رو مکلف دونسته نحله ی ایام زوجیت (حق الزحمه ی همه ی کارهایی که زن کرده) رو بده. چرا زنان به تبغیض مثبتی که براشون وجود داره اشاره نمی کنن و خواهان حذف اون نمیشن؟ میدونید چند تا زندانی مرد به خاطر عدم پرداخت مهریه یا نفقه تو زندان هستن؟ لطفا منصفانه قضاوت کنید و به تبعیض هایی که قانون براتون قائل شده هم اشاره کنید. مرسی

داود (خورشید نامه) دوشنبه 22 دی 1393 ساعت 23:27

بنظرم میرسه برای اینکه برای همیشه این جدال بی پایان به اتمام برسه به این فکر کنیم که مطابق با هویت توانایی ظرفیت استعداد و... چه چیز حقمان است همان را برداریم و به ان قانع باشیم

ارش پیرزاده سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 06:09

هر چند به نظرم برابری حقوق زن ومرد عادلانه نیست ولی در خیلی از زمینه ها می تونست اینطوری باشه که نیست متاسفانه

هلیا سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 08:30 http://www.mainlink2.blogsky.com

نوشتت خیلی مرد بود ....
میدونی یعنی یه جورایی مردونگی کردی که اینا رو نوشتی ...
بهت قول مردونه میدم که از همین الان همه سعی خودمو بکنم در راه تغییر این چیزایی که گفتی .
.
.
.
والا ....

افروز سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 08:48

اره حق با توئه و به نظرم بهتره هرکس حداقل از خودش شروع کنه حتی با تغییر کوچیک تو ادبیات صحبت کردنمون و میتونیم این رو به کسی یاد بدیم که حرف زدنو از من و امثال من یاد میگیره

سمیرا سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 08:51 http://nahavand.persianblog.ir

دقیقا به دغدغه سالیان دور و دراز من اشاره کردی مهربان..سالهاست توی همچین فرهنگی به دنیا میایم و بزرگ میشیم و میمیریم! ولی بدتر از وجود این تفکرات در جامعه اینه که مردهایی که فکر میکنیم با بقیه فرق دارن حتی اونایی که دوستمون دارن هم " مردانه" فکر میکنند! و ما رو در بهترین شرایط بعد از خودشون قبول میکنند...من دنبال برتری نیستم ولی به عنوان دوتا انسان که هر کدوممون با توجه به ویژگیهای جسمی و روحی تواناییها و استعدادهای متفاوتی داریم معتقدم به تساوی...و جامعه خوب اونیه که زن و مرد رو قبل از جنسیتشون دو تا انسان بدونه ...یعنی میشه یه روزم جامعه ما یه جامعه خوب بشه؟

آیدا سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 12:53

مهربان عزیز بحث جالبی رو پیش کشیدی. خصوصاً اون اولهاش داشتی می زدی به هدف، اما باز برگشتی به جریان عمومی بحث.
حرفهای زهرا.ش رو قبول دارم، اما دغدغه من یکی این نیست. من خودم رو به تمامی معنا فمیسنیست می دونم، اما فکر می کنم این واژه از گستره معنایی لازم برای هدفی که در دلش هست، برخوردار نیست.
بذار از همون اول شروع کنیم. باهات موافقم که بنای تمدن رو مردها چیدن و خشت این دیوار رو به مذاق خودشون گذاشتن (اینجا دیگه بحث کج و راست نیست، بحث ویژگی های جنسیتیه). از اول تاریخ مردها شکارگر بوده ن و ستیزه جو، زنها کشاورز و میوه چین و پرورش دهنده فرزند. حتی ویژگی های جسمی دو جنس هم با این اعمال سازگاره (یا بعداً سازگار شده، مهم نیست که بگیم اول مرغ بود یا تخم مرغ). مردها در سنجیدن فاصله ها قویند، زنها در تشخیص رنگها. مردها ستیزه جو و هدفمند اما تک بعدیند، زنها ملایم اند اما در عین حال مغزشون چند بعدیه و چند کارو می تونن با هم پیش ببرن. مردها روحیه همکاری بیشتری دارن (شکارچی های گروهی) اما زنها اعتماد نمی کنند و حسودند (ماده ای که از آشیانه ش دفاع می کنه). میگن که مدیریت یک مجموعه کاریه مردونه، و برای کاری که مستلزم همکاری و هدفمندیه، یه زن کم میاره. اما کافیه که مردها رو مسئول کارهای خونه کنی. محاله که بتونن در آن واحد خونه را تمیز کنند، آشپزی کنند، به بچه برسند و تلفنی حال و احوال یه مریض رو بپرسند (منظورن انجام همزمان کارهاست) نمونه ش اینکه وقتی مردی در حال رانندگی یا حرف زدن با تلفنه، نمیشه باهاش صحبت کرد، اما یه زن می تونه

آیدا سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 13:04

حالا می خوام برگردم به همون نتیجه. خشت جامعه فعلی رو مردها گذاشتن. یه مثال ساده می زنم: هر وسیله ای، در هر جامعه ای ساخته بشه، مناسب ویژگی های فرهنگی همون جامعه خواهد بود. از یه هنرمند ژاپنی مثال می زنم که گرامافون رو برای پخش موسیقی شرقی و آسیایی مناسب نمی دونست، چون این شکل از پخش صدا متناسب با سازهای غربی ساخته شده، و صداهای لطیف سازهای شرقی رو درست منعکس نمی کنه. حالا برگردیم به بحث زن و مرد. سیستم حکومتی که از ابتدا مردها پایه گذارش بودن، هر فرد انسانی رو به شکل مرد در نظر می گیره، حتی دموکراسی (حکومت اکثریت) هم پیش فرضش رآی افراد مذکر جامعه ست (و حتماً می دونی که در دموکراسی آتنی زنها و برده ها حق رأی نداشتن). یعنی این بازی مردهاست، و اگه زن ها بخوان واردش بشن باید با قوانین مردانه بازی کنن، و مسلمه که عقب می مونن. در جامعه امروزی هم یه زن در اوج زمان بازدهی کاری و تجربه خودش، یعنی در سنین 25 تا 40 سال، برای بچه دار شدن بناچار و حداقل برای مدتی از کار کناره گیری می کنه و همیشه چند سالی از همکاران مردش عقبه (که نمونه ش خود تو هستی). می خوام بگم که ما زنها حقیقتاً در یک جامعه مردسالار با قوانین مردانه زندگی می کنیم، اما امیدوارم که در چند نسل بعد این موازنه تغییر کنه، و زنهای توانمند و مدیر و مخترع، نهادها و اختراع هایی عرضه کنند که دومی و ثانوی حساب نشه، و در کنار نهادها و اختراع های مردانه به حساب بیاد، و اجازه بده زنها با قوانین زنانه و بر حسب طبع خودشون، برنده باشند. به قولی: عالمی از نو بباید ساخت وزنو آدمی...
در ضمن، اگر زن دومی به حساب میاد، اگه نامرد یه فحشه و اگه زنانگی نشانه ضعف، همگی از عوارض زیست ما زنها در جامعیه که بازیش بر اساس توانایی های مردانه طراحی شده، و داورش به نفع کسانی که از این توانایی ها برخوردارن (چه مردها و چه زن های مرد صفت) سوت می زنه
پ.ن: از پستت خوشم اومد.

شمسی خانم سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 15:34

من فکر می کنم تو کشور ما که فرسنگها با حقوق انسانی فاصله هست دیگه چه برسه به حقوق زنان. اینجا انسان معنی نداره. تو کشوری که آدم ها حق زندگی و حیات ندارن دیگه معلومه اوضاع ما چی میشه. اما با همه این حرفا کمترین کار و یا شاید مهمترین کار اینه که مادران جوان پسرهایی تربیت کنن که ریشه های این افکار کمرنگ بشه و زمانی مردهای ما هم از حقوق زنان و حقوق انسانی دفاع کنن. یکی از کوچکترین کارهایی که همه ما میتونیم کنیم این که جک های جنسیتی و قومیتی برای هم نفرستیم. فرهنگ سازی از همین جاها شروع میشه.

محسن باقرلو سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 16:03

مهربان ، آرش پیری در فقرهء فمینیسم و حقوق زن و مرد
یک ( به فتح ی ! ) افکار و عقاید خاصی داره عجیبن غریبا !

رها آفرینش سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 19:10 http://rahadargandomzar.blogsky.com/

آقای باقرلو کاش نظر خودتون رو هم مینوشتین و البته بقیه ی ساکنین هفتگ،حتی اگه شده با همون قلم طنزتون...من امروز 100 بار صفحه رو ریفرش کردم که نظرات شماها رو بخونم...اما دریغ و درد!

زهرا.ش سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 19:34 http://surgicaltechnologist.persianblog.ir

مهربان جان از تعداد کامنت ها و همفکری دوستان نویسنده وبلاگ و استقبالی که نشون دادن،کاملا می شه به تفکر غالب جامعه پی برد!
شاید بگن کامنت نوشتن دردی رو دوا نمی کنه،ولی می تونه نشون بده چه تعداد هم عقیده در کنارمون داریم،که حاضرن قدم از قدم بردارن!

نورا سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 21:55

یک معلم زبانی داشتیم اقا بود یه بار که داشتن لغت هارو میخوندن به بیزینس من که رسیدن گفتن البته این کلمه در گذشته واسه همه استفاده میشده ولی خانم ها اعتراض کردن و باعث شد که به خانم ها میگن بیزینس ومن البته خیلی از لغت ها هم هست که هنوز به همون صورت موندن زن ها همیشه مورد ظلم قرار گرفتن و خواهند گرفت و شاید قسم اعظمش هم به خاطر خودمون باشه و از ماست که بر ماست من همیشه وقتی حرف اطرافیانم رو راجع به حرف هایی مثل تو مردی و .... رو میشنوم کلی حرص میخورم و به اون خانم میگم که همین شمایی که با اینجوری تربیت کردن پسرت این توهم برتر بودن رو بهشون میدین و اگه شمای مادر بین دختر و پسرت فرق نذارین و از این قبیل رفتار ها رو نشون ندین مرد های نسل بعد ما بیشتر به خانم ها احترام خواهند گذاشت انشآلله. ممنون بابت این پست بی نظیرتون مهربان بانوی عزیز

پروین سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 22:16

خوب نوشته بودی. با اینکه کامنت دوست عزیز زهرا را قبول داشتم اما احساس نکردم نوشته ات شعارگونه است.
و همینطور که گفته شده باید همه مان تغییر را از خودمان شروع کنیم. متاسفانه در حال حاضر در ایران نمیتوان امیدی به قوانین دولتی حمایت کنندهء حقوق زنان داشت اما با تغییر رفتارهای اشتباه خودمان میتوانم قدم به قدم به این هدف نزدیک شویم.

سایه پنج‌شنبه 25 دی 1393 ساعت 13:22

سلام مهربان جان. مرسی از این پست خوبت و مطرح کردن این موضوع. خب من خودم به عنوان کسی که رشته ام مطالعات جنسیت بوده توی کشوری که مبدا این جنبش بوده، خیلی بحث دارم راجع به این موضوع اما فکر کنم از حوصله این کامنت دونی خارج باشه. منم خودم رو یک فمینیست میدونم ( البته فمینیست شاخه ها و زیرشاخه های فرعی زیادی داره که گاهی همدیگه رو نقد و یا حتی رد می کنن).
فقط علاوه بر تشکر از شما، خواستم بگم که منم با نظرات نسبتا کامل خانم آیدا موافقم. ایشون بحث اصلی رو عنوان کردن. امیدوارم روزی توی این کشور هم خیلی چیزها سر جای درست خودشون قرار بگیره...

ونوس دوشنبه 29 دی 1393 ساعت 15:39 http://www.venouse.blogfa.com

سلام مهربان
کلئوپاترا و پروین اعتصامی و ماری کوری خودشان هر کدوم یک اسطوره بودند از نوع بهترین
در مورد مساوات هم هیچ وقت نمیشه
همونطور که بین هر مرد با مرد دیگه یا زن با زن دیگه هزاران نابرابری هست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد