هفتگ
هفتگ

هفتگ

تو خودت قند و نباتی!

صبحانه: نان سفید/ کره/ مربا

           یا نان سفید/ پنیر نیم چرب یا خامه ای

          یا هرچیز خوشمزه ای اعم از کیک یا شیرینی با چای


ناهار: یک بشقاب برنج (تقریبا یک کفگیر و نیم) به همراه خورش

         یا ماکارانی یا یک غذایی شبیه همین ها


شام: اگر از ناهار چیزی مانده بود همان!

         اگر نمانده بود نان سفید/ کتلت/ کوکو/ انواع فست فود


میان وعده ها : بستنی/ بیسکویت کرم دار/ انواع هله هوله


اینها یک لیست کلی بود از عادت های غذایی ام.... حالا یه کم بالا و پایین و یه خورده این ور و اون ورش رو کار ندارم ولی کلا اینها را خورده ام همیشه. بدون هیچ نگرانی و دغدغه.... بدون هیچ استرس و حساب کتاب.... نه اهل رژیم و نه هیچ وقت نیازمند آنچنانی رژیم... حالا با توجه به شرایط خاص جسمی ام و آزمایش های پشت سرهمی که می دهم یکهو می شنوم: قند بالا....  دیابت ! 

با کلمه دیابت فقط یاد بابابزرگ بیچاره ام می افتم که همیشه در پرهیز بود ... و یا یاد عمه سارا که همیشه یک نفر داشت بهش انسولین می زد.... همه سعی دارند روحیه ام را بالا ببرند و همه اش می شنوم: اصلا نگران نباش! همین سه ماه رو رعایت کنی بعد که بچه به دنیا بیاد از بین می ره.....  ولی خودم با سرچ هایی که این چند وقت کردم فهمیدم قضیه به این سادگی ها هم نیست... پنجاه درصد کسانی که مثله من به دیابت بارداری مبتلا می شوند در آینده به دیابت واقعی هم دچار می شن! و پنجاه درصد انقدر گنده هست که من را هم در خودش جا بدهد ...

خوب که فکر می کنم متوجه اشتباهاتم می شوم... من یک عمر بدون دغدغه هر چه دوست داشتم را بلعیدم! ولی خب در تمام اون یک عمر رسما مثله یویو پرتحرک بودم.... از تیم بسکتبال و مسیر طولانی با خط یازده بگیر تا دانشگاه و کله ی صبح سرکار رفتن و دم غروب برگشتن .... حالا تمام اینها را پشت سر گذشته ام و از هیچ کدام از این فعالیت ها در زندگی ام اثری نیست ولی با همان عادات غذایی.... خب نتیجه اش همین می شود...

نتیجه اش می شود چای بدون قند... قاشق های برنج شمرده شده و نگاه حسرت بار به جعبه ی شیرینی تر به خصوص اون حلوایی قلمبه ها....

نمی دونم نوشتن این پست برای هفتگ سنخیت درست و درمونی داشت یا نه .... ولی خب کلا ذهنم درگیر این موضوع است تا چهارشنبه که قرار است فوق تخصص غدد را ببینم... البته او مرا ببیند .... ولی خب شاید یکی از خواننده های اینجا هم مثله من فکر کند که دیابت ماله پیرهاست.... شاید مثله من فکر کند که برای جلوگیری از دیابت فقط باید قند و شیرینی نخورد ... شاید بگوید من که فعلا خوبم .... ولی الان بیاید این چند خط را بخواند و یکهو زیر و رو بشود و آنچنان تحت تاثیر قرار بگیرد که از فردا هم فعالیت بدنی اش را بیشتر کند، هم کربوهیدرات مصرفی اش را کنترل کند و هم به فکر بچه دار شدن نیفتد!

یک جمله ی قصار دیگر هم بگویم "اگر قرار است بدنی سالم داشته باشیم باید شیفت و دیلیت بگیریم روی عادات غذایی ایرانی ها"

والسلام.

امضاء. مهربان دیابتی.


نظرات 40 + ارسال نظر
عاطی دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 21:19 http://www-blogfa.blogsky.com

با این عادات غذایی همه به یک جور بیماری مبتلاییم.


امیدوارم سلامت باشی مامان خانوم و دکتر غدد هم خیالت رو از بابت سلامتیت راحت کنه

مواظب خودتون باشین

:-*:-*

سهیلا دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 21:25 http://rooz-2020.blogsky.com/

چقدر خوب گفتی مهربان جان
فعالیتمون کمتر میشه اما همون عادت بد غذایی رو دنبال میکنیم.

اما خب همین دیابت بارداری یه هشداره که ان شاالله بعد زایمان حسابی حواست به خودت باشه و مثل من و امثال من یهو دچارش نشی خدای ناکرده.
متاسفانه من دوسال پیش در اثر یه شوک عصبی شدید دچار دیابت عصبی شدم و یهو به 450 رسیدو از اون موقع دارو مصرف میکنم.....

زینب دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 21:26

والا من نمیگم نگران نباش

من دقیقن از ابان ماه پارسال به انواع و اقسام بیماری ها مبتلا شده ام... قرص ها و امپول هایی رو مصرف کردم که منم فکر میکردم باید خیلی پیر میشدم و مریض...هنوز م مجردم
الان یجورایی پذیرفتم
خیلی مسخره س اما باید بگم خودمو اماده هرمریضی کردم
و الان م وقتی یکی میگه فلان مریضی رو دارم تعجب نمیکنم
متاسفانه فعلا همه همینیم
همه دکترها هم همینو میگن: غذا ورزش ارامش...زکی

رها آفرینش دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 21:27 http://rahadargandomzar.blogsky.com

الهی مهربان جون، اینقدر نگران نباش... چرا به این فکر نمیکنی که 50 درصد عدد بالاییه برای اینکه توی اون یکی گروه باشی؟
دو تا از دوستای نزدیک من هم همینجوری بودن ولی بعد از زایمان خوب شدن و الان مشکلی ندارن...
ولی خداییش یه عاشق شیرینی فقط میتونه بفهمه الان چه حسی داری با دیدن شیرینی ...

جعفری نژاد دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 21:35

استعداد و ادعای چندانی در شناخت آدم ها ندارم اما همیشه احساس کردم که از نصیحت و کاسه ی داغ تر شدن تو مسائل شخصیت استقبال نمی کنی و یه جورایی کلافه ات می کنه لذا اینی که می خوام بگم رو به حساب نصیحت نذار فقط یه تجربه ی کاملن شخصیه
اون مدتی که با معده و مشکلات عدیده ی دستگاه گوارش درگیر بودم به شکل دیوانه وار و غیر منطقی تو سایت ها و مقالات پزشکی می گشتم و می خوندم و نشانه های امراض مختلف رو با علائمی که تو خودم می دیدم مقایسه می کردم و هزار و یک جور نتیجه می گرفتم. روناک هم به شدت با این سرچ کردن ها و تفکرات منفی که در پی داشت مخالف بود. به جرات میگم که تبدیل شده بودم به یه موجود مزخرف ِ ترسو که کنترل ذهنش افتاده بود دست یه مشت سایت مزخرف و تحلیل پزشکی ِ دست چندم. اون روزها به زعم خودم کلکسیونی از امراض معده و روده و صفرا بودم. نمیگم که مشکل نداشتم، داشتم اما اون غولی نبود که در نتیجه ی وسواس ذهنی ِ کنترل نشده و استرس های غیر منطقی برای خودم ساخته بودم.
حتمن برو پیش متخصص، حتمن رژیمی که برات تجویز می کنه رعایت کن حتی اگه لازمه دونه های برنج توی بشقابت رو بشمار. اما سلامت ذهن و آرامش احساست رو فدای یه مشت تجزیه و تحلیل آماریِ مزخرف و خشک و غیر منعطف سایت های اینترنتی نکن. همشون زر مفت می زنن اگه غیر این بود که درب مطب این همه دکتر و متخصص یکی یکی بسته می شد

رها دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 21:44

بله مهربان جانم..منم کاملا با جناب جعفری نژاد موافقم
خوشحالیم که دغدغه هاتو با ما درمیون میذاری :*

خاموش دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 21:53

سلام مهربان جان..
خواهر من هم در دوران بارداری دچار دیابت شد که به بنا به تشخیص دکتر متخصصش دیابت نوع بارداری بود. و با کنترل در این دوره بعد از زایمان برطرف شد .
امیدوارم که دیابت شما هم از این نوع باشد و اصلا جای نگرانی نداشته باشد .

بشرا دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 22:15 http://biparvaa.blogsky.com

انشالله که چیز مهمی نیست و بعد از زایمان برطرف میشه...
راست میگی غذای ما ایرانی ها به درد همون زندگیهای پر جنب و جوش قدیمیها میخوره که از کله ی سحر تحرک و فعالیت داشتند تا آخر شب... نه برای نسل الان که نهایت جنب و جوشمون اینه که سوار ماشین بشیم و بریم از سوپر محل خرید کنیم...
والاااا...
مواظب خودت باش مهربان جون... لایک به کامنت آقای جعفری نژاد...

مهدی دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 22:54 http://audiology.blogfa.com

خانم منم باردار هستن و چربی بدشون بالاس. خب به نظرم این خوب هست که یه تلنگری میزنه به آدم که داری بد میخوری و فکر میکنم باعث میشه تا آخر عمر زندگی سالم تری از بقیه داشته باشیم با فهمیدن این موضوع

دل آرام دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 23:06 http://delaramam.blogsky.com

اون روز که گفتی به گزها حسرت بار نگاه میکنی و دیابت بارداری داری، زیاد جدی نگرفتم. نه اینکه تو رو جدی نگیرما، نه! این مدل دیابت رو جدی نگرفتم. آخه از خیلی ها شنیده بودم که با رعایت پرهیزها و به دنیا اومدن بچه از بین میره و یه جورهایی خیالم راحت بود که از بین میره. اما حالا که اینطور گفتی راستش کمی نگران شدم و حتما توی خلوت خودم علاوه بر اینکه دعا میکنم پسر کوچولوی وروجکمون تن درست به دنیا بیاد، برای مامان ماه و نازش هم دعا میکنم که درگیر این "قند و نبات" نمونه و زودِ زود از بین بره این عاملی که ذهنش رو درگیر کرده.
ولی جدا که تو خودت قند و نباتی، حتی دیده شده شکلاتی شکلاتی

ساتین دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 23:21 http://sapphiree.persianblog.ir

نگران نباش مامان مهربان دیابتی ! چون من در اطرافم بودن مادرایی که با زایمان بیماریشون خوب شده
. با کامنت آقای جعفری نژاد موافقم ، با گشتن توی سایت های مختلف و خوندن علائم مختلف بیماری ها فکر میکنیم که همه چیز رو در مورد اون بیماری فهمیدیم مثل یکی از فامیل های ما که با سرچ کردن مطمئن بود به یه سندرم مبتلا شده و ترس بیهوده ای داشت . در صورتی که خود پزشک ها هم اکثرا با کلی آزمایش و بررسی تشخیص قطعی میدن

بادرود سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 00:38

مهربان جان با آقای جعفری نژاد موافقم. منم به دلایلی تو 6 ماه گذشته رژیم داشتم و 20 کیلو کم کردم. البته مشکل من دیابت نبود اما قاشق قاشق برنج رو شمردم و تقریبا شیرینی و بستنی حذف. یه هفته اول رعایت کردن که بگذره بقیه اش واقعا آسون میشه. آسون تر از اونکه فکر میکنی. اون وقت تعجب می کنی چطور قبلا این حجم نشاسته و شیرینی میخوردی. مطمئنم که چند ماه بعد از نتیجه ای که میگیری راااااضی راااااضی خواهی بود. ضمنا گور بابای 50 درصد. رعایت کنی همه چی حله

مهسا سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 01:19

سلام.من بعد از سه ماهه اول دچار دیابت بارداری شدم خواهر.اونم وقتی بود نوبت سونو داشتم خوشحال و شادان رفتم پیش دکتر.در حین سونو دکتر جان گفتند دیابت داری گفتم نه؛گفت داری عزیزم.الان میری ازمایش میگیری و سریع برام میاری.رفتم و فهمیدم بله.حق با دکتر جانه.ازم پرسید امروز چیز خاصی نخوردی گفتم نه.البته طالبی خوردم.گفت چقد؟گفتم چهارتا.گفت زیاده یه قاچ در صورت هوس کردنت اشکال نداره با تعجب گفتم یه قاچ؟!من چهار تا درسته خوردم....بعله از ان پس بود که همسر جان مامور حفاظت از جان من و بچه مان شد.ولی بعد از زایمان بعد از ازمایشات مکرر دیابت ندارم که هیچ همیشه قندم ۹۰هست اما میگند چون داری شیر میدی بخاطر همینه که پایینه.ببخشید که طولانی شد

تیراژه سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 01:33 http://tirajehnote.blogfa.com/

خدا نکنه مهربانم دیابتی باشه

شاه بلوط سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 01:55 http://balot.persianblog.ir/

زن عموی منم دیابت بارداری داشت بعد زایمان حالش خوب شد..امیدارم شما هم بعد تولد نی نی حالتون خوب بشه

تغییر عادات غذایی اولش سخته..اما بعد یه مدت عادت!!! میکنید و حتی براتون عجیب میشه چطور قبلا زندگی میکردید...البته میدونم همین ایجاد تغییر برای خیلیا سخته

بنی آدم بنی عادته...فقط مثل هر کار دیگه ای یکم اولش شاید اسون نباشه

گلنار سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 03:35

مهربان جان , به نظر من خیلی هم جدی بگیر این قضیه رو.
برای خیلی ها در دوران بارداری این اتفاق افتاده و با رعایت بعد از زایمان به اتمام رسیده .
اساسآ تحقیقات اخیر در مورد قند مصنوعی تنها راجع به دیابت نیست بلکه یکی از شاخصه های سرطان هاست حتی.
شما وقتی قند طبیعی مثل خرما میل می کنی این قند خیلی آرام وارد خون میشه و خطرناک نیست اما ورود قند مصنوعی که در شکلات (به غیر از شکلات تلخ سیاه با درصد بالای کاکائوی طبیعی)و در انواع شیرینی ها و امثالهم هست قند به سرعت وارد خون میشه و با هر بار خوردن بدن دائمآ بالا وپائین میشه و باید تمام نیروش رو بزاره برای مبارزه با این قند.حتی اگر ورزشکار باشی و کالری بسوزونی باز هم
با خوردن قند مصنوعی بدن رو تحت فشار برای ایجاد تعادل قرار میدی.افراد لاغر هم حتی اگر دیابت نگیرند در سنین بالاتر دچار بیماریها ومشکلات دیگه ای خواهند شد.
غذاهای فیبر دار,سیزیجات و میزانی پرونئین هم اشباع میکنه هم آگاهی بدن رو تغییر میده .
پیاده روی در اینمورد خیلی به تعادل انسولین در بدن کمک میکنه.
اینطور که گفتی قضیۀ ارث هم در خانواده داری ولی ابدآ به خودت استرس نده که تشدید کنندۀ قند هست.فقط مراعات کن و حتمآ نتیجۀمثبتش رو خواهی دید.
بدنت پالایش میشه.نترس اصلآ.برای خیلی از باردارها پیش اومده و رفع شده.امیدوارم خودت ونی نی سلامت باشین.

گلنار سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 03:48

اضافه کنم که بدلیل اینکه یکی از بستگانم دچار پیش دیابت شده و باهم صحبت داشتیم در موردش ایشون گفتند که:پزشکشون گفته میزان مصرف میوه حتی باید کنترل شده باشه یک یا دو عدد با فاصله در روز .مثلآ خرمالو نصفه مصرف بشه بدلیل قند بالاتر.یا هویج پخته قند بالاتری داره از هویج خام.یا آش رشته ,ماکارونی و..
یا کدو حلوایی خیلی بالاست قندش و از این دست.
گفته دکتر حتی پیشنهاد کرده برای اطلاع دقیق تر وگرفتن لیست مناسب به دکتر تغذیه مراجعه کنند.میزان قند مواد در اون لیست مشخصه.نمی خوام قضیه رو سخت کنم ولی دلم نیومد که نگم شاید مفید واقع بشه دونستنش.

الهام سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 04:27

مهربان جان همه حرف هات رو در مورد عادت های غذایی قبول دارم ولی نگران نشو عزیز دل منم یک سال و اندی پیش درست همین مشکل رو داشتم دیابت بارداری از نوع خیلی بدش که منجر به بستری شدن در بیمارستان و تزریق انسولین شد الان پسرم یک سال داره و همه مشکلات تموم شده من شدم همون آدم قبل بارداری با همون وزن
یه سر به بیمارستان صارم بزن دکتر های اونجا خیلی خوبن من اونجا زایمان کردم
نگران نشو عزیزم خدایی نکرده نگرانی هات به گل پسرت منتقل میشه
امیدوارم همیشه شاد و سالم باشی

فاطمه بختیاری سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 07:39

مامان مهربان گل
اصلا نگران نباش
دیابت بارداری خیلی متفاوت از دیابت معمولی است و اصلا قابل مقایسه نیست
من موارد زیادی رو اطرافم دیدم که در دوران بارداری دیابت سختی دچار شدند، بسیار حاد اما بعد زایمان مشکلشون حل شده.
اصلا اصلا اصلا نگران نباش، روحیه الکی نمی خوام بهت بدما، نتایج تحقیقات وسیعیه که بنا به دلایلی داشتم
حالا بری دکتر حتما بهت میگه و خیالت راحت میشه ولی خوب تو این سه ماه باید خیلی مواظب باشی

ساسا سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 08:03

ایشالا بعد تولد گل پسرت مشکل دیابت هم حل میشه. مهربان جان به مشکل دیابت بعد بارداری اصلا فکر نکن، احتمال داره جزء همون 50% باشی که کلا دیابت نمیگیرن.

افروز سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 08:10

عزیزم....انشالا که چیزی نیست آخه مگه میشه تو شیرینی تر نخوری؟باورت میشه اکثر وقتا که شیرینی میخورم یادت میفتم منم بی رویه شیرینی میخورم باید این عادت رو کنار بذارم ایشالا که بعد از بارداری برطرف میشه عزیزم ولی بهرحال خیلی مراقب باش دیابت گرفتاری های خاص خودشو داره ولی کاملا هم قابل کنترله فقط با یه سری پرهیزهای غذایی ساده ... سه ماه باقیمونده رو خیلی مواظب باش تقریبا مطمئنم که بعدزایمانت این مشکل از بین میره

مرجان سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 08:24

عزیزم، نگران نباش ولی جدی بگیر!
پسرم الان 1 سال و 7 ماهشه. من هم از همون اول بارداری دیابت بارداری داشتم. دکترم خیــــــــــــــــلی وسواس داشت و هر چقدر که من قند خون بالا رو جدی نمی گرفتم اون جدی می گرفت و هر دفعه که می رفتم پیشش دعوام میکرد و تهدید می کرد که کار به تزریق انسولین می کشه و بچه ات چاق میشه و زایمانت رو سخت می کنه و ...
باورت میشه من دستگاه گلوکومتر گرفته بودم و روزی 4 بار قندم رو اندازه می گرفتم و به دکترم اس ام اس می دادم؟؟ حتی منو پیش متخصص تغدیه فرستاد و تقریباً از ماه 6-7 زیر نظر اون رژیم می گرفتم... برنامه استخر و پیاده روی هم به زور توی برنامه روزانه من گنجانده شد! اونم منی که توی بارداری اگه ولم می کردن بعد از ظهر یه 5-6 ساعتی می خوابیدم!! خلاصه آزمایش، رژیم، اندازه گیری مرتب قند و ورزش و از همه مهمتر حفظ آرامش و دوری از استرس رو رعایت کردم و البته خوب هم شد و بهت توصیه می کنم تو هم این کارا رو بکنی و این قضیه رو جدی بگیری ولی به هیچ وجه نگران نباش.
به سلامتی بچه فکر کن و این که انشالله بچه که به دنیا اومد همه این قندا همراه جفت از بدن میان بیرون!!
فکر کن دکتر من که اینقدر حساس بود پس از زایمانم و یکی دو تا آزمایشی که گرفت گفت: مرجان برو هر چی که دلت میخواد بخور!!!!

باغبان سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 08:28 http://Www.laleabbasi.blogfa.com

سلام
صبح بخیر مهربان بانو
امیدوارم با سلامتیه کامل پسرتون رو دنیا بیارین و بعدش این قنده بره رد کار خودش.

آلن سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 08:30

بهترین فوق تخصصی که من میشناسم و بهش اعتقاد دارم کوهنوردیه.

ایشالا بعد از اینکه بارت رو زمین گذاشتی و سر حال شدی با بابک برید کوهنوردی. نه تنها دیابت بلکه هزار جور درد و مرض دیگه رو هم از بین میبره.

سمیرا سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 09:26

منم با اینکه خیلی اهل شیرینی جات و اینا نیستم ولی کلا از اینکه بعضی چیزها رو مجبور باشم نخورم خیلی بدم میاد..یه مدت کلسترولم بالا بود داشتم دیوونه میشدم ولی نگران نباش پایین میاد الان فقط به خاطر نی نی رعایت کن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد