هفتگ
هفتگ

هفتگ

(( یک نکته از آن معنی...))

- روزی که مردم فهمیدند از مرد روی بالکن قوی‌ترند!

در تاریخ ۲۱ دسامبر سال ۱۹۸۹، «نیکلای چائوشسکو»، دیکتاتور کمونیست رومانی، تظاهرات گسترده‌ای را جهت حمایت از حکومت خود در مرکز بخارست ترتیب داد. اروپا درگیر انقلاب‌های متعدد بود. چائوشسکو که از سال ۱۹۶۵ بر رومانی حکومت می‌کرد، می‌خواست از این طوفان در امان بماند. با این حال ۴ روز قبل در شهر «تیمیشوارا»، قیامی برپا شده بود (جالب اینکه در آن روز چائوشسکو  به دعوت مقامات ایران به تهران آمده بود).

چائوشسکو برای اثبات محبوبیت خود به رومانیایی‌ها و مردم جهان این تظاهرات را ترتیب داد. طرفداران چائوشسکو حدود ۸۰ هزار نفر را به میدان مرکزی بخارست آوردند و از تمام رومانیایی‌ها خواسته شد تا از هر کاری دست بکشند و به تلویزیون یا رادیو توجه کنند.

چائوشسکو روی بالکن مشرف به میدان قرار گرفت و رو به جمعیتی که ظاهراً هلهله می‌کردند، شروع به سخنرانی کرد. او هشت دقیقه از شکوه سوسیالیسم رومانیایی گفت. جمعیت هم به صورت تصنعی او را تشویق می‌کردند. بعد یک اتفاق عجیب افتاد. چائوشسکو داشت می‌گفت: «من می‌خواهم از بانیان و سازمان‌دهندگان این رویداد بزرگ در بخارست تشکر کنم که آن را...» که ناگهان با چشمانی گشاده ساکت ماند و با ناباوری به جمعیت خیره شد. او هیچ‌گاه جمله‌اش را کامل نکرد.

یک نفر در جمعیت او را هو کرد. هنوز هم معلوم نیست چه کسی اولین بار جرأت این کار را پیدا کرد. اما بعد یک نفر دیگر چائوشسکو را هو کرد. ظرف چند دقیقه جمعیت داشت سوت می‌کشید، شعار می‌داد و فریاد می‌زد: «تیمیشوارا! تیمیشوارا!» او با هو کردن‌های مردم و شعار «مرگ بر دیکتاتور» روبرو شد.

همه‌ٔ این‌ها داشت به صورت زنده‌ از تلویزیون رومانی پخش می‌شد. سه‌چهارم جمعیت این کشور در برابر تلویزیون میخ‌کوب شده بودند و قلب‌هایشان تند تند می‌زد. پلیس مخفی فوراً به رسانه‌ها دستور توقف پخش داد، اما پرسنل تلویزیونی سر باز زدند. فیلم‌بردار دوربین را به سمت آسمان گرفت تا بیننده‌ها نتوانند ترس را در چهره‌ٔ رهبران حزب که در بالکن ایستاده بودند، مشاهده کنند. صدا همچنان پخش شد. کل رومانی صدای هو کردن جمعیت را شنید. عکس‌العمل چائوشسکو در برابر  ماجرا این بود که توی میکروفن فریاد می‌زد: «الو! الو! الو!» انگار این میکروفن بود که مشکل داشت!

چائوشسکو سپس از جمعیت خواست که آرام باشند: «رفقا! رفقا! سکوت کنید، رفقا!» اما رفقا نمی‌خواستند ساکت باشند. رومانی کمونیست زمانی سقوط کرد که ۸۰ هزار نفر انسان حاضر در میدان مرکزی بخارست فهمیدند، قدرت آنها از پیرمرد کلاه‌خز پوشیده‌ی روی بالکن بیشتر است.

چائوشسکو سه روز بعد محاکمه و همان روز اعدام شد. جالب‌تر از نحوه‌ٔ فروپاشی حکومت چائوشسکو، بقای این حکومت به مدت چندین دهه بود. چرا اکثریت مردم چندین دهه برای مرد روی بالکن دست می‌زدند و هر چه او می‌گفت را انجام می‌دادند؟


- امیرسینا  همایونی

نظرات 5 + ارسال نظر
حمید یکشنبه 17 تیر 1397 ساعت 20:30

اشکال اینجور متنها اینه که از روی قسمت خونبار انقلاب میپرن و یه راست میرن سر قسمت پیروزی... 1104 نفر طی انقلاب رومانی کشته شدن...

البته که حرف تو درسته اما قصد من از بازنشر این مطلب توجه کردن به این نکته بود که قدرت دیکتاتورها پوشالی تراز اونه که مردم فکر میکنن

دخترمعمولی سه‌شنبه 19 تیر 1397 ساعت 01:29 http://mamoolii.blogsky.com

دقت کردین این آقاحمید کاا همیشه یه طوری صحبت میکنن که همه تایید میکنن؟!
خواستم بگم آقاحمید دم شما گرم.
خوندن کامنتای شما واقعا مثل خود پست همیشه جذابه :)

بله حمید واقعا صاحب نظر است

فانوسدار سه‌شنبه 19 تیر 1397 ساعت 08:47

1104 تن پوشال در این قدرت متلاشی شده است.با برخی قدرت ها تا 60 میلیون تن پوشال متلاشی می شود.تاریخ پر از این انتخابهای خونبار و بی سرانجام است.مردم دیگه سایه ی بالکن را به سیمان آرامگاه نمی فروشند

قطعا هیچ تغییری بدون تلفات نیست،اما اصل مطلب چیز دیگریست

شمسی خانم سه‌شنبه 19 تیر 1397 ساعت 08:55

روزی که مردم خودشون رو باور کنن هیچ دیکتاتوری نمی تونه حکومت کنه و البته که این خودباوری هزینه میخواد.

کاملا باهات موافقم

حمید جمعه 22 تیر 1397 ساعت 14:34

به دختر معمولی: سلامت باشی. نظر لطفته

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد