هفتگ
هفتگ

هفتگ

امپراطور

- من خدا نیستم!
ژاپن تسلیم شده بود، حاصل کار دو میلیون کشته و کشوری شبیه به یک مخروبه بود. با آنکه ژنرال «داگلاس مک‌آرتور» در کشتی میسوری امضای تسلیم را از ژاپنی‌ها گرفته بود اما با گذشت یک ماه از استقرار در پایتخت این کشور هنوز امپراتور «هیروهیتو» را ملاقات نکرده بود. سرنوشت محاکمهٔ وی و پایان دادن به سیستم امپراتوری یا بقای امپراتوری را بر عهدهٔ ژنرال مک‌آرتور گذاشته بودند.
مک‌آرتور از مقامات ژاپنی خواست که مقدمات دیدار از امپراتور را فراهم کنند. پاسخ ژاپنی ها منفی بود اما وقتی مک‌آرتور با عصبانیت اعلام کرد که: «این دستور ژنرال برنده به امپراتور بازنده است و دیدار باید در دفتر من صورت بگیرد» آنها هم کوتاه آمدند و مسؤل تشریفات دربار را نزد مک‌آرتور فرستادند. شروط دربار برای ملاقات اینها بود: «امپراتور خداست و کسی از مقامات دون‌پایه حق حضور در جلسه را ندارد، هیچ عکسی از دیدار گرفته نشود، و ژنرال آمریکایی اجازهٔ دست دادن با امپراتور و لمس او ندارد».
امپراتور که وارد اتاق شد، مک‌آرتور با او دست داد و سپس از شانهٔ او گرفت و به سمت عکاس نگهش داشت، بعد از این دو عکسی گرفته شد. امپراتور مقدسی که میلیونها نفر به خاطر او به کام مرگ رفته بودند حالا شبیه دانش آموزان مودب و حرف گوش کن شده بود. مذاکره پشت درهای بسته اتفاق افتاد.
امپراتور در آن دیدار از جا برخاسته بود و در برابر مک‌آرتور تعظیم کرده و خواهش کرده بود تا به ملت او فرصت دوباره برخاستن بدهد و تنها او را مجازات کند. مک‌آرتور دست اورا صمیمانه گرفته بود و در نهایت کاری کرد که نظام امپراتوری بدون محاکمه نماد ژاپن برقرار بماند تا ملت او با احساس اتحاد و الهام از نماد سنتی امپراتور، دوباره برخیزد، در عوض امپراتور باید فردای آن روز در نطقی به مردم ژاپن چند کلمهٔ ساده می‌گفت: «من خدا نیستم، من هیروهیتو هستم و بابت اشتباهاتم متاسفم!»

«می‌شی‌نوما هیروهیتو» بین سالهای ۱۹۲۶ تا ۱۹۸۹ امپراتور ژاپن بود و تا قبل از پایان جنگ جهانی دوم وی را پسر آسمان می‌خواندند. عده‌ای از تاریخ‌نگاران او را فردی خودخواه می‌دانند.

در زمان حکومت وی ارتش ژاپن منچوری را اشغال کرد. او با «آدولف هیتلر» و «بنیتو موسولینی» پیمان اتحاد بست و با آغاز جنگ جهانی دوم دستور حمله به مستعمرات انگلستان و فرانسه در جنوب شرقی آسیا را صادر کرد همچنین در سال ۱۹۴۱ فرمان بمب باران بندر پرل‌هاربر آمریکا را داد.
ـــــــــــــــــــ
منبع: اینترنت