هفتگ
هفتگ

هفتگ

((با محبت شاید با خشونت هرگز))

کمتر روزی هست که با انواع خشونت در اجتماع و اطراف خودمان مواجه نشویم.

اصولا خشونت چیست؟ رابطه جنسیت با خشونت چگونه است؟ کدام ادیان خشونت را ترویج میکنند؟روحیه و ساختار روانشناختی افراد خشن به چه شکل می باشد؟ خشونت عریان چه تفاوتی با خشونت پنهان دارد؟ خشونت کلامی ریشه در کجا دارد؟ نقاط افتراق و اشتراک خشونت آگاهانه و خشونت ناآگاهانه و خشونت ناخواسته چگونه تعریف میشود؟خشونت جسمانی بیشتر آسیب رسان است یا خشونت روانی؟خشونت خانگی بیشتر علیه کودکان است یا سالمندان؟ تنبیه بدنی چرا و چگونه اعمال میشود؟ خشونت نمادین چیست؟مرز اعمال قانون و خشونت کجاست؟کدام ایدئولوژی ها تمایل بیشتری نسبت به خشونت دارند؟تفاوت خشونت فردی و جمعی چیست؟آیا واقعا خشونت همان شر لازم برای حفظ نظم و اجرای قانون و نگهدارنده اجتماع است؟چرا علیه اقلیت ها اعم از قومی،نژادی،فرهنگی،مذهبی،جنسی،زبانی و ... خشونت را روا می داریم؟خشونت مقدس (دفاعی) امری حقیقی ست یا زاییده مذهب و ایدئولوژی؟ریشه های خشونت در کجا قرار دارد؟ قبل از اعلامیه رفع خشونت علیه زنان  در نوامبر سال  1993   میزان خشونت علیه زنان چقدر بود و امروز بعد از گذشت نزدیک به ربع قرن از صدور این اعلامیه ،میزان خشونت علیه زنان چگونه است؟ اصولا میشود اجتماع انسانی عاری از خشونت باشد؟ تعریف شخصی ما  از خشونت در زمان جنگ چه وضعیتی به خود میگیرد؟ رییس جمهور محترم  در آغاز سال تحصیلی ۹۶-۹۵ پرسش مهر را اینگونه مطرح کرد: خشونت از کجا نشات گرفته و چگونه عده ای خشونت را می آموزند؟   در برابر خشونت چگونه می توان ایستادگی کرد و چگونه می توانیم جامعه ای داشته باشیم دارای رحمت نبوی؟ چگونه می توانیم جوامع منطقه و جهان را از خشونت برهانیم؟ هرکسی به فراخور درک و فهم خود جوابی برای سوال ایشان داشت اما در اکثر  این پاسخ ها عموما جنبه روانشناختی  و فردی خشونت مورد توجه واقع شده بود  تا مسائل جامعه شناختی و ساختارهای بازتولید کننده خشونت در جامعه ،  کسی می داند چرا؟



روز دانشجو گرامی

نظرات 4 + ارسال نظر
مریم چهارشنبه 17 آذر 1395 ساعت 13:59

اگر مفهوم آزادی فردی و آزادی اجتماعی بدرستی درک و شناخته بشه..حتما خشونت هم ازبین خواهدرفت...

تا نفهمیم که هستیم و از کجاییم ..احترام به حریم و حقوق همدیگه رو هم نخواهیم فهمید...

آگاهی لازمه...آگاهی...

قطعا آگاهی لازم هست برای هر حرکت مثبت و روبه جلویی ...نظر شما هم جالب و قابل توجه است چرا که اصولا و عموما خشونت در پی ایجاد یکدستی و محدودیت می باشد و در نقطه مقابل آزادی قرار دارد.

آرش پیرزاده چهارشنبه 17 آذر 1395 ساعت 18:21

بحث فنی بود ای کیو من نکشید

مخلص آرش گل ... شکسته نفسی نفرمایید

شمسی خانم شنبه 20 آذر 1395 ساعت 12:00

متاسفانه خشونت به صورت های مختلف تو جامعه ما در حال گسترش هست. از خشونت نسبت به حیوانات گرفته تا ما انسان ها. آدم ها تو جامعه ما کم کم قدرت گفتگو رو از دست دادن و سعی کردن با خشونت حرف خودشون رو به کرسی بنشونن. متاسفانه تو مدارس و خانواده ها بچه ها شاهد انواع خشونت هستن و طبیعی که وقتی خودشون وارد اجتماع میشن همون راه و روش رو پیش میگیرن. قانون هم راهکارهای درستی برای تغییر این رفتار ارائه نمیکنه. یکی رو برای دزدیدن مثلا یه وعده غذا به اشد مجازات محکوم می کنه و دیگری رو بخاطر اختلاس کردن میلیاردها تومن فقط توبیخ! حالا که کسی به فکر جامعه نیست شاید اولین قدم این باشه که هر کسی از خودش شروع کنه و بچه های بهتری برای نسل بعد تربیت کنیم. که خودش حدیث مفصلی هست.

سعیده علیزاده شنبه 20 آذر 1395 ساعت 14:59 http://no-aros.blogfa.com/

با آقای پیرزاده موافقم..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد