هفتگ
هفتگ

هفتگ

ضیافت الله

بیست، سی سال پیش در جمع دوستانه یا خانوادگی  وقتی از کسی می پرسیدن روزه هستی یا نه اگر طرف روزه بود که هیچ در غیر اینصورت با احساس شرمندگی و سرافکندگی آروم میگفت نه روزه نیستم و سعی میکرد عذر موجهی بیاره برای خلاصی از اون احساس شرم...

امروز توی جمع خانوادگی یا دوستان وقتی بپرسند روزه هستی یانه اگر روزه نباشی که هیچ، سربلندی اما اگه بگی روزه هستی باید کلی دلیل و توجیه بیاری وقتی رسما محاکمه ات میکنند که چرا و چرا و چرا...

هیچوقت یه مسیحی یا یه یهودی یا یه زرتشتی  از من نپرسیده چرا روزه میگیری اونهم به قصد تخطئه و محکوم کردن  (هرچندباید بگم که خیلی خیلی کم با مسیحی و زرتشتی و یهودی سروکار داشتم.) اما مسلمون های زیادی باهام بحث کردن و خواستن متقاعدم کنند که روزه گرفتن کاری عبث و بیهوده ست.

الان اصلا بحثم سر اینکه روزه چیز خوب و مفیدی هست یا بد و مضر هست، نیست بلکه با اون دسته افرادیه که خودشون رو مسلمون می دونند ولی احکامش رو قبول ندارند و به سخره میگیرند،من هیچ وقت تمام شعائر و دستورات و قوانین اسلامی رو بطور کامل رعایت نکردم بلکه خیلی از مواقع از فرامین مذهبی تخطی کردم و اصلا برخلافش عمل کردم. اینو گفتم که یه وقت اینجور برداشت نشه که مثلا من آدمی صالح و مذهبی هستم نه، بلکه به قدر فهم و درک و شرایطم به قوانین مذهبی  پایبند بودم اما هرگز کسی رو بخاطر پیروی از فرامینی که به هر دلیلی قبولشون ندارم منع نکردم، سرزنش نکردم،مورد تمسخر قرار ندادم،نگاه عاقل اندر سفیه بهشون نداشتم...

ببین اصلا شما آخر فهم و کمال و دارای بهترین شناخت ازفلسفه وجودی بشر و آرمان های  زندگی ، اما کاش حداقل به شعارهای پر طمطراق خودتون پایبند باشید هرکسی حق داره هر جوری که دوست داره رفتار و زندگی کنه تا جایی که برای دیگران مزاحمت ایجاد نکنه و باعث آزار دیگران نشه. قبول دارم بعضی از مذهبیون تندروی داشتن و دارند و می خوان همه رو به زعم خودشون  زورکی ببرند بهشت و این واکنش ها تا حدی طبیعی هست اما  وقتی روش جفتتون حداقل در نظر یکی هست چه فرقی وجود داره بین تو دوست تحصیلکرده و روشنفکر با اون مذهبی دگم که میگه بگیر و ببند و بزن ونابود کن هر کسی رو که مثل ما فکر و عمل نمیکنه!

کاش به اندیشه ها، نظرات،عقاید،سبک زندگی و... متفاوت همدیگه احترام بذاریم  البته تا جایی که مخل زندگی دیگران نباشه و چیزی رو تحمیل نکنه.

................................


رمضان مبارک

نظرات 11 + ارسال نظر
. جمعه 5 خرداد 1396 ساعت 21:29

این سؤال که "چرا روزه میگیری "به اندازه سوال "چرا روزه نمیگیری " بد هست
کاش مردم معنای حریم شخصی رو متوجه شوند

امیدوارم روزی برسه که به همه جور اندیشه‌ای احترام گذاشته بشه در این سرزمین

حمید شنبه 6 خرداد 1396 ساعت 00:20

به نظر من یه بخش بزرگی از این رفتار مخالفین روزه داری به نوع برخورد حکومت با موضوع روزه برمیگرده. اگه روزه خواری جرم نبود این حجم تنفر از روزه وجود نمیداشت. مردم از اجبار شاکی هستن و ناخوداگاه بخشی از این عصبانیت رو با تحقیر و توهین روی سر روزه داران خالی میکنن. که صدالبته نه عاقلانه است نه اخلاقی

باهات موافقم، نه فقط تو این مورد بلکه توی خیلی از مسائل دیگه هم مردم دق دلی و ناراحتی و خشمی که از حکومت دارند رو سر مذهب خالی میکنن

آذین شنبه 6 خرداد 1396 ساعت 08:22

وای حرف دل منو زدید
چند روز پیش هم یه پست گذاشته بودم برای نیمه شعبان که نادانهای روشن فکر نما منکر وجود حضرت مهدی (عج) میشن ولی منتظر ظهور حضرت عیسی (ع) هستند. (البته بنده به ایشون ارادت قلبی دارم و همپای دیگر امامان دوستشون دارم)
اصلا شعور ندارن که بابا اسلام با جمهوری اسلامی فرق داره آخه به تو چه ارتباطی داره که من به چی پایبندم و به چی نیستم .
چند روز پیش به یکی از همکارا که به هیچی معتقد نیست و داشت غر می زد برای رسیدن ماه مبارک گفتم بابا شما ها که ادعای اروپایی بودن می کنید اروپایی ها هم به مناسبتی به مدت 40 روز گوشت نمیخورند یه چیز تو مایه های ماه رمضون ما . تورو قرآن یه کم مطالعه کنید و انقدر کور کورانه اسلام و مسلمونها رو نکوبید .
جالبه که غیر مسلمونها دارن با تحقیق روی قرآن به خیلی موارد علمی دست پیدا می کنن و برخی از مسلونها دنبال این هستند که قرآن به سخره بگیرند .
کاش میشد این پستها و این حرفها رو فریاااااااااااااااااااااد زد که از اراجیف گویی روشن فکر نماها خلاص شد .
رمضان مبارک
همچنان مخلص و ارادتمندم

هرگز به اشخاصی که از دین اسلام و احکامش متنفرند نمی گم شما که تا این حد از داشتن چنین مذهبی ناراضی و شاکی هستید از دینتان دست بکشید چرا که به خودم اجازه نمیدم در مسئله شخصی دیگران دخالت کرده و نظری بدهم فقط میگم این تناقض روحی روانی براتون مشکل ساز خواهد شد عزیزان

سمیرا شنبه 6 خرداد 1396 ساعت 09:52 http://nahavand.persianblog.ir

عالی بود

متشکرم

. شنبه 6 خرداد 1396 ساعت 13:08

اذین خانوم ، از اونجایی که اینجا یک فضای عمومی هست در رابطه با بحث و بیان نظر راجب مشکلات جامعه ، اجازه بدید بنده هم نظرم رو راجب فرمایشات شما عرض کنم

صرفا بخاطر دگر اندیشی افراد اونها رو لایق القابی مثل "نادان" ، "بی شعور" ، "اراجیف گو " و غیره میدونید؟
هیچ کس چه معتقد به دین و چه غیر معتقد به آن حق اهانت به طرف مقابل را ندارد، یاللعجب! چرا ما نمیتونیم با همدیگه کنار بیاییم؟

آذین یکشنبه 7 خرداد 1396 ساعت 08:12

من عذرخواهی می کنم از جناب آقای موسوی که توی وبلاگشون چت راه انداختیم . از نظر بنده کسی که وطن خودش و مسلک خودش رو قبول نداره و سنگ کسانی رو به سینه میزنه که تا جایی که من میدونم هیچ مطالعه ای راجع بهشون نداره و بخاطر خوش آب و رنگیشون شیفته شون شده لیاقتش خیلی بدتر از اینهاست . بله من حق اهانت ندارم ولی وقتی اون افراد به خودشون اجازه اهانت میدن من هم واکنش نشون میدم . اصلا انگار یادشون رفته که اینجا ایرانه و قوانین خاص خودش رو داره . من که تو چندتا کشوری که رفتم این همه بی بند و باری و نابهنجاری ندیدم . حتی مکانهایی که مختص افراد لخت هم هست خط قرمزهایی داره ولی ایرونی ها معلوم نیست متعلق به چه دین و مسلکی هستند که هرجا باد بوزه باهاش حرکت می کنند.جای بحث زیاده نقطه جان افسوس که اینجا جاش نیست.

مرجان یکشنبه 7 خرداد 1396 ساعت 12:53

"نه فقط تو این مورد بلکه توی خیلی از مسائل دیگه هم مردم دق دلی و ناراحتی و خشمی که از "حکومت" دارند رو سر "مذهب" خالی میکنن!"
والسلام
رمضان مبارک. التماس دعا

ممنون .
محتاجیم به دعا

شیرین شنبه 13 خرداد 1396 ساعت 09:36 http://www.ladolcevia.blogsky.com

سلام
ابزار کیفیت در زندگی هر روزه هم خیلی مفید و موثرند. فکر کنم کسانی که دغدغه های اینچنینی دارند و بحث هم همانطور که می بینیم - مشت نمونه خروار - بین طرفین جواب نمی دهد، بهتر است یکبار نشست با کسی که آشنا به این ابزار است.
بحث کنیم که به قول شما از بیست سی سال پیش تا الان چه اتفاقاتی افتاده و از ایشیکاوا، is, is not ، 5 why یا ... استفاده کنیم و ببینیم root cause چیست.
یکبار که به آن علت اصلی برسیم دیگر توی سر و کله هم نمی زنیم. راستی این موضوع دغدغه آن بالا بالایی ها هم هست؟ دوست دارند بفهمند واقعا چرایی این مسائل را؟!

سلام
هر کسی به فراخور فهم و درکش میتونه تحلیلی ارائه بده از اینکه چرا چنین دگردیسی بزرگی رخ داده...

شیرین دوشنبه 15 خرداد 1396 ساعت 20:24 http://www.ladolcevia.blogsky.com

فرمایش شما صحیح و متین است آقای موسوی. باید دید بحث در اینگونه مسائل مهم اجتماعی به قصد دورهمی بودن و گفتگوست یا رویارویی با یک مسئله مهم و بلکم پیدا کردن راه حلش.
اگر قصد این دومی باشد رویکرد باید تخصصی تر باشد. وگرنه در اینکه هر کسی از هر بحثی یا هر کتابی برداشتش شخصی و در حد پس زمینه دانش و فرهنگش است که شکی نیست.

نگاه تخصصی به مسائل تو ایران بیشتر شبیه یه شوخی هست تا واقعیت،
اصلا اون بالایی ها باور ندارن که مشکلی وجود داره،و یه مشت افراد غربزده خودفروخته قلم به دست این حرفا رو میزنن وگرنه اینجا همه چی عالیه یک یک

خانم کوچیک چهارشنبه 17 خرداد 1396 ساعت 13:28

این برخورد یک نوع پاسخ به این قوانین مسخره ای است که روزه خواری در ملا عام را جرم میدونه شما از یک برخورد اینقدر ناراحت میشی حساب کن اون بنده خدایی که یک ماه از کار وکاسبی میافته (رستوراندار، ساندویچی غذای بیرون بر حتی ارایشگر و تالارو...) یا کارمندی که یک ماه نهارش قطع میشه باید توی این ذل گرما یواشکی این ور واون ور اب بخوره خوب معلومه علیه هر چی روزه و روزه داره جبهه می گیره به نظر من کاملا قابل درکه

احترام به عقاید و نظر دیگران گمشده فرهنگ ماست...
بله من هم به قانون عمل و عکس العمل در مسائل اجتماعی باور دارم.

شادی چهارشنبه 24 خرداد 1396 ساعت 12:41 http://shadiraha.mihanblog.com/

.
شما هم باور دارید که شب های قدر "به اندازه ى مرگ خاصیت پاک کنندگى" دارن و تو این شب ها از نو متولد می شید؟
شما هم معتقدید که امشب باید حتما دعایی بخونیم ،اشکى بریزیم،قرآنى به سر بگیریم و مناجات سوزناکى با خدا داشته باشیم تا گناهانمون پاک و اعمال زشت ما بخشیده بشه؟
چند بار تا حالا براى اعتقاداتمون مراسم رفتیم؟یک بار؟دو بار؟ده سال؟هر سال؟من جواب نمیخام فقط سوال میپرسم جوابش باشه واسه خودتون.
چرا ما عادت داریم که تمام سال یا ماه یا روز رو منتظر باشیم؟انتظار برای رسیدن یه مناسبت تا بشیم بنده ى خوب خدا.تا همه ى صفت هاى خوب رو به دنیا نسبت بدیم و تمام آدم ها رو به شکل فرشته ها ببینیم؟!مدام تکرار کنیم که ما خطاکاریم و طلب بخشش کنیم؟شاید ریشه اش توى کودکى و باور ها و اصلا حس قلبى ماست این رفتار ها.می پذیرم و به اعتقادات تک تک افراد احترام می زارم اما من میخوام که با تمام این اعتقادات نیم نگاهى هم به آیین انسانیت بندازیم فارغ از تمام باور ها.اونجاست که همین نیم نگاه ،می بخشه ،میبینه می سنجه،می خونه ،روز رو مقتدرانه به پایان می بره، شب رو آسوده می خوابه و هیچ وقت برای بنده ى خوب بودن و بهتر بگم برای انسان بودن منتظر به شب یا روز خاص نمی مونه.
انسانیتی که معتقده خیلی وقت ها خدا صدای وجدان ماست و چی بهتر از یک وجدان بیدار.
ما مردم یک تنه به قاضى رو و راضی برگشت سالها و سالهاست که از این مراسم ها و اعتقادات وباور ها جورى حرف می زنیم و سعى در قانع کردن افراد براى شرکت در مراسم ها،بخشیدن و بخشوده شدن در این شب ها داریم که انگار نمیدونیم توى همین دنیاى پر از باور ها ،اعتقادات قوى و پر از بندگان خوب،روزى هزار هزار تا دل از سر نامردمی ها می شکنه و روزانه هزاران آرزو از سر خودخواهى دفن می شن و نود درصد اوقات حتی به کلمه ی بخشش فکر هم نمیکنن
اکثر ما انسانیت رو یاد نگرفتیم اما انتظار رو از حفظ هستیم .انتظارى برای یه روز یا یه شب انسان شدن.
بیایین تو این شب ها و روزها یادمون بمونه که هیچ چیز به
اندازه ى انسانیت خاصیت پاک کنندگى نداره.
و در آخر متشکرم از مطالب خوبتون :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد