هفتگ
هفتگ

هفتگ

راز روزهای آخر اسفند

روزهای آخر اسفند خاصیت اُسمُزی دارند. کلی حس و حال و یاد و خاطره را از رقّت روزهای رفته ی یک سال، از خلال هفته ها و ماه های سپری شده، از پشت سر ِ آدم ها جمع می کنند و زورچپان می کنند بین غلظت ِ شلوغی های آخر سال. بین ترافیک ِ دغدغه و اضطراب ِ نو شدن. نتیجه اش می شود این که درونیات آدمیزاد این سه چهار پنج روز ِ آخر سال می شود معجون ِ عجیبی از احساس. از حسرت ِ روزهای عمر که رفت و باری که ماند بر زمین، از امید به روزهای پیش رو، از وسوسه ی تجربه های جدید، از اضطراب ِ قدم گذاشتن در راه های نرفته، از بدگمانی به دست ِ روزگار و حتی از رنگارنگ ِ قالی های خیس که روی بام ها پرچم ِ آمدن بهار می شوند، در اهتزااااز...

سی و دو سال گذشت تا راز روزهای آخر ِ اسفند دستگیرم شود. روزهایی که خاصیت اسمزی دارند. اعتراف می کنم باید همان خط اول می گفتم که اگر اسمزی نشنیده اید تا به حال، یا نمی دانید و بلد نیستید! بی خیال این چند خط شوید و برسید به حال ِ بلبشوی دلتان این دم دمای آخر ِ سال

 + 94 پیش پیش مبارک

نظرات 24 + ارسال نظر
نورا یکشنبه 24 اسفند 1393 ساعت 21:19

94 شما هم پیش پیش مبارککککک جناب جعفری نژاد عزیز ای جانمممم 94 سال تولد نی نی هاست اصلا، نی نی شما نی نی بابک خان نی نی دخترخاله جانمان امسال سال فوق العاده ای خواهد بووود بی شک ، تولد 3 تا نی نی عزیز با برکت های وجود نازنینشون همه و همه باعث میشن تا من امسال رو به نیک ترین فال ها بگیرممممم:-) و:-) عشق منن این نی نی های خوشگل ، عزیز دل های من خدا حفظشون کنه انشاالله شاید این قشنگ ترین توصیفی بود که میشد راجع به این شرایط آخر سالی گفت شرایط اسمزی:33

ایشالا که همه ی تو راهی ها، تو هر راهی ست و سلامت به منزل برسن. ایشالا که واسه هر کی هر چی صلاحش رقم بخوره و پیش بیاد

و ممنون از شما که هستید و می خوانید و لطفتان را دریغ نمی کنید

داود (خورشید نامه) یکشنبه 24 اسفند 1393 ساعت 21:58

از همین معبر ارزومند سالی خوب برای شما و خانواده ونویسندگان و همه خوانندگان ...
یا علی

برای شما هم
و برای عزیزانتان

خورشید یکشنبه 24 اسفند 1393 ساعت 22:13

اسمزی..
زورچپان..
رنگارنگ قالی های خیس..
خیـــــــــلی خوبه این قلم شما..

آقا 94 عالیه ها.. محشر.. از 93 هم بهتر.
امسال که داره میاد انار خانوممون قراره بیاد..
داداش آقا مانی می خواد بیاد..
کوچولوی محبوب خانم ..
ان شاالله که همین جوری عدد نی نی های بلاگستان بره بالا..
یه نفریا دوتایی بشن..
مریضا خوب بشن..
ماها هم بگذرونیم سال کنکورو با خیر و خوشی..
و خلاصه احوال همگی مون ماه بشه ان شاالله به حق فاطمه ی زهرا..

عیدونه تون مبارکا..
گل

ممنون خورشید جان
امیدوارم بهترین ِ بهترین ها برات پیش بیاد که لایقشی بی گمان
گل به خودت یا اصطلاحن Own Goal!!!

الهام یکشنبه 24 اسفند 1393 ساعت 22:39 http://elham7709.blogsky.com

عیدت مبارک رفیق.
خاصیت اسمزی رو بیخیال.
گوشهاتو تیز کن صدای تیک تاک ساعت داره به روزهای تازه نزدیک میشه.
هرچند قبل از تحویل یا لحظه ی تحویل همه چیز با عظمت تر از سیزده روز بعدشه. ولی به قول شما و به دید خود منم ٣٢ ساله ...

بهار شما هم مبارک رفیق، روز نوی شما هم

دل آرام یکشنبه 24 اسفند 1393 ساعت 23:06 http://delaramam.blogsky.com

نود و چهار ِ زیبا در راه است... در میان اینهمه هیاهوی آخر سال، این دل دل کردن، امید داشتن، جرقه های عجیب و غریب زدن توی دل عجیب دلچسبه...
94 برای همه ما خواستنیه،برای زمینی شدن چند فرشته نازنین... الهی که سال جدید برای تک تک آدمها پر از اتفاقهای خوب و خوش باشه.

سلامت باشی دلی جان
برای شما و خانواده تون هم

صدیقه (ایران دخت) یکشنبه 24 اسفند 1393 ساعت 23:39 http://dokhteiran.blogsky.com

سلام
سال نوی شما هم مبارک
آقا میشه اینجا اعتراف کنم ... میدونید چیه؟ من همیشه عید رو دوست داشتم، اصلا از اول اسفند بوی رسیدن بهار رو با همه وجودم حس میکردم، واقعا انرژی داشتم همه اسفندها ... ولی ... ولی ... ولی ... این کجا و آن کجا ... امسال همه چی خیلی خوبه ... همه چی خیلی بهاری تره، همه چیز خیلی عالی تره...
بی شک همه این ها خاصیت عاشقی ست ... خاصیت نو شدن دلم. بهاری شدن روحم...
نمیدونم تا کی این حس و حال ها رو دارم ولی راستش از الان میترسم از روزی که این حس کم رنگ بشه!

نباس بشه و نخواهید و نذارید که بشه. شدنیه، هم کمرنگ شدنش هم اینکه مانع بشید رنگ باختنش رو. نذارید، حیفه به خداا

در ضمن مبارکا باشه. هم نو شدن روزتون هم نو شدن حال و هوای دلتون. دو نونه، دوبله :-)

تیراژه دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 02:22

اسمز معکوس رو نوشتی که ! اسمز در واقع جریان مواد از غلظت بالا به پایینه ، از فشار زیاد به کم و الخ
روزای آخر سال شبیه پیچیده ی فعالند، روزهای رفته به زور خودشان را میکشند تا آخرین روزهای سال ، بعد یهو یه اتفاقی میافته ، و خودت و سال جدید میافتید توو یه سراشیبی تکراری

سال خوبی برای تو ، خاتونت و ناردانه ی در راهت آرزو دارم رفیق جان

اشتباه می کنی دوستم، جسارتن البته.
اسمز و خاصیت اسمزی در مورد جریان مواد حل شونده صحبت نمی کنه بلکه جهت جریان حلال رو مورد بحث قرار می ده. این هم تعریف ویکی جان از اسمز:
Osmosis is the spontaneous net movement of solvent molecules through a semi-permeable membrane into a region of higher solute concentration, in the direction that tends to equalize th
solute concentrations on the two sides
برای تو هم سال خوبی باشه رفیق عزیز

باغبان دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 08:01 http://Www.laleabbasi.blogfa.com

سلام صبح شما و همه وبلاگیهای محترم و محترمه بخیر و سلامتی و خوشی و شادابی واینا
از ته آشفته بازار پر از چرای دلم برای همتون سالی سرشار آرزو میکنم.سرشار از بهترینها.

عزیزی باغبان. خوب باش لطفن :-)

ساجده دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 08:08 http://www.ayatenoor.blogfa.com

ای بابا بحث تخصصی شد که!
سال 94 برای من سال شروع های جدیده.سال عملی کردن تصمیم هایی که خیلی واسشون دست دست کردم.سال دل تکونی. سال گذر از سختی ها.
93رو هم خیلی دوست داشتم.تو این سال پسرِ خاله کوچیکه به دنیا اومد. دایی کوچیکه عقد کرد.داداشم دانشگاه رفت.خودم سرکار رفتم و......
پیشاپیش سال نو مبارک با آرزوی کلی اتفاق خوب و تازه.

برای شما هم، آرزوی بهترین ها

شادی دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 08:55

و فارسی اش میشه :
اسموز به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن حلال از طریق یک غشا نیمه تراوا از جایی که محلول رقیق تر است به جایی که محلول غلیظ تر است نفوذ می‌کند.

دقیقن
ممنون :-)

بشرا دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 11:06 http://biparvaa.blogsky.com

سال ۹۴ بدون شک یکی از بهترین سالهای عمر شما میشه . امیدوارم سال جدید برای همه ی عزیزان هفتگی و خاندان بلاگستان یک سال بی نظیر باشه.
ممنون که مینویسید.

امیدوارم نه فقط برای من، نه فقط برای عزیزانم، برای تمام آدم های روی زمین روزهای پیش رو روزهای شاد و سرشار از موفقیتی باشه. برای شما و خانواده و شازده پسر دوستداشتنی تون هم، که من عااااشق کجکی لبخند زدنش هستم به شدت

تیراژه دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 11:16

بله ، حق با شما و شادی جان هست
اما توو همون ویکی پدیا به این خطوط هم برخوردم !: "طرفی که ذرات محلول بیشتر در آن وجود دارد فشار اسموزی بیشتری را تحمل می‌کند و بنا براین جهتی که رفت و برگشت مواد در آن سو انجام می‌گیرد از طرف ناحیه پر فشار به ناحیه کم فشار خواهد بود " /که البته اینجا جای بحث نیست و انشاالله توو تعطیلات دروس دبیرستانم رو مطالعه میکنم

+ممنون رفیق

عزیزی :-)

شریعت دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 12:04

یاد آلو سیاه خشک شده توی کتاب شیمی 1 افتادم..

عالی بود..

سال نو شما هم پیشا پیش مبارک

عالی شمایید

بر شما هم

فاطمه بختیاری دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 12:21

با اینکه چند ساله وب شما و دوستان رو میخونم ولی نظر نمیدادم
تا اینکه برای اون پست «والا کچلی عیب نیست...»نظر دادم و شما دقیقا منظور منو برعکس متوجه شدید و کلی خورد تو ذوقم و با خودم قرار گذاشتم دیگه نظر نزارم
اما الان نتوستم جلوی خودم رو بگیرم و نگم که
خیلی نگران سال 94 هستم
خیلی خیلی منتظر و خیلی بیشتر نگرانم
به نیرو و توان مضاعف و قدرت مدیریت نیاز دارم
الهی که به شادی چشمتون به چشم های ناز دخمل کوچولوتون بیفته
خدا اخر و عاقبت هممون رو به خیر کنه

بدون اغراق جمع کثیری از دوستانی که این جا، یا هر جای دیگری، وقت می گذارند و خزعبلاتم را می خوانند و با مهربانی شان، با کلامشان و با انرژی شان دلگرمم می کنند برایم چونان اعضای یک خانواده عزیز و دوست داشتنی و قابل احترامند. شما هم بی شک از اعضای همین خاندانید و عزیز.
بابت این که درست متوجه منظورتان نشدم عذر می خواهم و بابت این که حرفی زدم که یک دوست را رنجانده، شرمنده ام. اما از این بابت که قرارتان را شکستید و زیر این پست مهربانی تان را برایم کلمه کردید و جمله، دنیا دنیا سپاسگزارم. برایتان بهترین ها را می خواهم، در کنار شادی و امید.

فاطمه بختیاری دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 14:57

گل:

سمیرا دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 15:50

خوب اسمزی را هم توضیح میدادی دیگه !:پوزخند
روز و روزگاران تو و روناک و کوچولوی خوشگلتون شاد شاد.

ممنون سمیرا خانم عزیز، برای شما و دلی و سایر متعلقین هم به همچنین

سمیرا دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 15:56

خوندم در چواب کامنت تیرازه ، خوب چیه مگه؟ من اول کامنت میذارم بعد کامنتها را میخونم ، ایرادی داره؟

اصلن :-)

خورشید دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 16:08

تیراژه..
با کمال میل می تونم کتابامو باهات شریک شم..
اصن مال تو..
سال بعدم خودت زحمت کنکورو بکش استاد..
ماچ و اینا..

نیمه جدی دوشنبه 25 اسفند 1393 ساعت 19:05 http://nimejedi.blogsky.com

آقا چرا ما از بیخ و بن علوم انسانی چی ها را وادار می کنین بره مطالب سخت سخت سرچ کنه و بفهمه اینجا چی نوشته شده و معنا و مفهومش چیه:))
منم برای شما و همه ی دوستانی که اینجارو میخونن ارزوی یه سال شاد و پر از تمام چیزهایی که دلشون می خواد و می خواسته می کنم.

ما شرمنده بابت وسط کشیدن پای شما علوم اجتماعی ها و علوم انسانی ها وسط این قائله ی با صاحب علوم غریبه :-)
من و حکمن همه ی دوستان هم برای شما و محمد رضا خان فوج فوج سعادت و خوشبختی می خواهیم

پروین سه‌شنبه 26 اسفند 1393 ساعت 05:06

سال ۹۴ برای من هم احتمالا آبستی حوادث و تغییراتی در زندگی ام خواهد بود که میترساندم و نگرانم میکند. تکیه ام به خداست. شما هم برایم دعا کنید لطفا

امیدوارم که سال ۹۴ سال تغییرات خوب در زندگی مردم کشورمان و سال سلامتی، اصلاح، آزادی و رها شدن اسیران دربند باشد

برایتان آرامش و سعادت و سلامت آرزو می کنم پروین خانم عزیز

عادله سه‌شنبه 26 اسفند 1393 ساعت 08:37

روزگارتون بهاری بهاری

برای شما و عزیزانتان هم :-)

نیلو سه‌شنبه 26 اسفند 1393 ساعت 14:28 http://niloonevesht.blogfa.com

اعتراف میکنم که نمیدونستم اسمزی چیه و اول رفتم سرچ کردم و خوندم و باز برگشتم یه دور دیگه خوندم و اینکه حالا تا همیشه یادم می مونه خاصیت اسمزی روزهای آخر اسفند رو :)
و اینکه فکر کنم به عدد دل آدم های روی زمین،حال و هوای روزهای آخر اسفند و اول فروردین هستش.
و دیگه اینکه تهِ این روزهای نود و سه ای،یه عالمه آرزوی بکر و ناب برای نود و چهارتون میکنم همراه با سلامتی و نشاط و آرامش.

گلنار چهارشنبه 27 اسفند 1393 ساعت 23:29

برای شما که قطعآ سال بسیار نیکی ست .دختر قشنگی به زندگیتون وارد میشه به سلامتی و این خیلی زیباست.
امیدوارم هر سه سلامت و دلشاد باشید در جوار عزیزانتون.

زهـــرا پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 14:11

روزهای آخر سال یه جنب و جوش عجیب غریبی داره.. به قول شما آدم پر میشه از حس های مختلف.. انشالله همه ی حس ها تبدیل بشن به آرامشی مثل آرامش لحظه تحویل سال
.
براتون آرزوهای قشنگ و رنگی رنگی دارم..
دلتون شاد و زندگی تون سبز در کنار خاتون خونه تون،روناک دوست داشتنی و ناردونه ی فسقل و خوشگلمون
..
پیشاپیش سال نو مبارکتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد