هفتگ
هفتگ

هفتگ

واقعا عجیب است... انگار یک اختلاف سن سه رقمی دارم با تین ایجر های امروزی.... حداقل با همین چهار و پنج تین ایجری که اطرافم هستند و می بینمشان ... بقیه را عرض نمی کنم به خدا.... سی ساله ام و از زمان تین ایجری خودم حدود یازده، دوازده سال بیشتر نگذشته....  این مدت به نظرم خیلی زمان کمی است برای این همه اختلاف نظر... این همه تفاوت سلیقه.... حتی کوله پشتی دبیرستانم را هنوز دارم .... هنوز هم خوب است  و خز نشده و می شود یک سری کتاب ریخت توش و باهاش رفت بیرون.... یا ساعت مچی ام... یعنی آنقدر ها هم زمان رد نشده از تین ایجری ما سی ساله ها.... مثلا عشق بلامنازع من و هم کلاسی هایم هومن و کامران بودند که هنوز هم طفلکی ها وجود دارند با همان قیاقه دقیقا و حتی مدل موهایشان هم همان شکلیست.... حالا چرا این امروزی های ما یک شکل دیگرند نمی دانم.... یعنی کامران توی   L.A   اینقدر تغییر نکرده که بچه های نه و  ده ساله ی اطراف ما اینقدر دگرگون شده اند.... خواننده های مورد علاقه ی شان را نمی شناسم... مدل گوشی هایشان را نمی شناسم.... پیج هایی که فالو می کنند، توقع هایی که از زندگی و آدم ها دارند تمامشان برایم عجیب و غیر قابل قبول است.... بیشترین حسی که ازشون می گیرم حس بی تفاوتیست نسبت به همه چیز... انگار هیچ چیز را دوست ندارند  .... تکنولوژی خیلی خیلی بیشتر از آنچه فکرش را بکنیم بین نسل ها فاصله انداخته.... به گمانم دوستی های مادر و فرزندی و پدر و پسری چند صباحی بیشتراز عمرش باقی نمانده....

با همین جامعه آماری پنج نفره هم من خیلی نتیجه ها گرفته ام تا حالا..... خیلی آرزو هایم را مثل کشیدن یونولیت سفید روی دیوار سیمانی به باد دادم رفت و دیگر هم نباید بهشان فکر کنم.... آرزو هایی شبیه گذراندن یک بعد از ظهر دوست داشتنی با پسرهایم که بیست  ساله  اند.... امید هایی از جنس یک ظرف پاپ کرن توی دست پسر قد بلند و خوش تیپم که از لای صندلی های به هم چسبیده سینما  رد بشود، کنار بنشیند و بپرسد : مامان فیلم چی شد من که رفتم بیرون؟ ... و من مشتم را از پاپ کرن پر کنم و برایش تعریف کنم ....


نظرات 14 + ارسال نظر
زهرا.ش دوشنبه 18 آبان 1394 ساعت 22:03 http://surgicaltechnologist.persianblog.ir

فاصله بین دهه شصتی ها و هفتاد و پنج به بعدها،متناسب با فاصله دهه شصتی ها با دهه چهلی هاست
شکاف این دو تا نسل نمی دونم چرا اندازه دره های گرند کنیون ، عظیم و جبران ناپذیره
هرچقدر که دهه شصتی ها زندگی سخت و کودکی ناجوانمردانه ای داشتن،ما دهه هفتادی ها تو دوره انفجار تکنولوژی و آغاز راحت طلبی و راه های صاف و کوتاه بدنیا اومدیم و بزرگ شدیم
شما دهه شصتی ها برای آسایش دوییدین و با پیش زمینه ذهنی "عمرا بهش برسم" سخت وسخت تر به اهدافتون رسیدین(که البته با اون دوره سخت و محروم کودکی نمی شه انتظار دیگه ای داشت)،ما دهه هفتادی ها یه لیوان آب گرفتیم دستمون،خوردیم و به همون آسونی ؛عاشق شدیم،شکست خوردیم،ازدواج کردیم،اشتباه کردیم
ما حتی اشتباهاتمون رو ساده انجام دادیم و شما حتی موفقیت هاتون رو سخت
ولی آخه شما هم باید صبر کنید.ما رو با این تحولات و سالهای عجیب غریب و سراسر تضاد تین ایجریمون قضاوت نکنید.
*****
یه جایی تو سریال مدرن فمیلی،کلیر می شینه رو به دوربین یه فرضیه ارائه می ده :
"بزرگ کردن بچه ها مثل پرتاب یه راکت به کره ماهه.شما سالهای اولیه رو در ارتباط با اون می گذرونید،و بعد از چند سال،حدود سال های تین ایجری،اونها به قسمت های تاریک می رن و گم می شن.اونوقت تنها کاری که شما می تونید بکنید اینه که صبر کنید.....تا زمان دریافت سیگنال محوی که می گه اونا دارن برمی گردن."
And all you can do is wait for that faint signal that says they're coming back

فرنوش سه‌شنبه 19 آبان 1394 ساعت 07:59

سلام

یکی از اساتیدمون میگفت تحقیقات جدید نشون دادند تفاوت نسل که در سده های پیش به اختلاف سنیهای حداقل صد ساله مربوط بود، در دوره ی اطلاعات به ده سال و در رمان حاضر که عصر ارتباطاته به سه سال کاهش یافته.
یعنی اگه تفاوت سنی دو تا بچه بیش از سه سال باشه اینا مربوط به دو نسل متفاوت میشن. الان مث زمان ما دیگه نمیشه گفت دهه هشتادیا یا دهه نودیا. چون هر کدوم ار این دهه ها خودشون شامل حداقل سه نسل متفاوتند.

افروز سه‌شنبه 19 آبان 1394 ساعت 07:59

ای جانم نیما یا مانی رو با همون ظرف پاپ کرن و چشمهای جذابشون که حالا یه مرد کامل شدن تصویر کردم دلم ضعف رفت تو عالی می نویسی عالی منم مثل تو گاهی گیج میشم از این تین ایجرهای امروزی دختر 12-13 ساله ای که یکی از بهترین گوشی های بازار دستشه یه تبلت فول داره و یه لپ تاپ هنوزم برای پدرش پشت چشم نازک میکنه که اگر معدلم خوب شد برام یه آیفون 6s هم بخر گاهی خودمون مقصریم تو تفاوت این دنیامون با بچه هایی که بچگی نکردن

غزاله سه‌شنبه 19 آبان 1394 ساعت 08:00

هم نوشته خیلی خوب بود و هم کامنت زهرا.ش عزیز فوق العاده بود

رضوان سادات سه‌شنبه 19 آبان 1394 ساعت 11:25

کلن دنیا هامون باهم فرق داره
دنیای نوجوونی ما کجا و دنیای اینا کجا

سایه سه‌شنبه 19 آبان 1394 ساعت 16:57

مرسی. خیلی عالی بود. کامنت زهرا جان هم خیلی دقیق نوشته شما را تکمیل کرد...
من خودم دهه شصتی هستم و خواهر دهه هفتادی دارم و کاملا تضادها رو به طور ملموس حس می کنم... البته خود خواهرم به دلیل نشست و برخاست با بنده بسیار شبیه دهه ما شده اما دوستاش کلا یه دنیای دیگن... کاملا دور... کاملا ناآشنا... کاملا غیر قابل درک!!

سارا چهارشنبه 20 آبان 1394 ساعت 01:00

یعنی متولد 64 هستی! همیشه فکر میکردم ۶۰ باشی!
ای بابا دل خوش سیری چند؟

سمیه چهارشنبه 20 آبان 1394 ساعت 09:22

و همین چیزاس که که ادمو نگران می کنه واسه بچه دار شدن تو این دورو زمونه و کامنت خانم زهرا . ش هم عالی بود

شادی چهارشنبه 20 آبان 1394 ساعت 12:36

نباید نگران شد و غصه خورد و......فقط باید درک شان کرد و باهاشون راه اومد.
تغییر و تحول طبیعیه...حالا با سرعت کم یا شتاب بالا......

پری(خاموش) چهارشنبه 20 آبان 1394 ساعت 14:36

بابا مگه ما دهه هفتادیا چیکار کردیم؟؟ اینکه اینفدر فرق داریم به خاطر شرایط متفاوتیه که توش بزرگ شدیم، ولی دید اوایل دهه شصتیا به ما خیلی بده ،چند جا یه گزارشایی دیدم یجوری نوشته بودن انگار ما اژدهای آدمخواریم دیگه انقدر بد نیستیم، گناه داریم

خورشید جمعه 22 آبان 1394 ساعت 23:41

می دونین.. تفاوت به این معنی نیست که عقاید ما، سرگرمی هامون، علاقه های ناشناختمون خطرناک و بد و ناشایسته..
ما آدمای خوبی هستیم..
ما خونواده هامونو دوست داریم..
ما به خونواده، به دین و مذهب، به ارزش ها و فرهنگ ملی مون پایبندیم..
ما فقط متفاوتیم.. و از اونجا که هرچیز ناشناخته وحشت آوره.. همیشه سر علاقه هامون سرکوب شدیم. انقدر که همیشه یواشکی تو دلمون دوست داشتیم و نرسیدیم و نتونستیم.. خودمونو گم کردیم.. علاقه هامونو.. شدیم دختر و پسرایی که نمی دونن می خوان کجا برن.. نمی دونن چی می خوان..

فقط کمی با ما راه بیاید.. فقط کمی به ما و ناشناخته ها اعتماد کنید..
ما آدمای خوبی هستیم.. قول

خورشید جمعه 22 آبان 1394 ساعت 23:42

ممنون از زهرا.. این دیالوگو دوست دارم

مریم شنبه 23 آبان 1394 ساعت 16:19

ممنون از نوشته های خوبتون
حس و حال ادمو خوب میکنن

گچ رنگی دوشنبه 25 آبان 1394 ساعت 19:26 http://dardamm.blogsky.com

دهه هفتادیا که چیزی نیستن؛هشتادیا رو چی می گین؟
درسته که تفاوت زیاده و دلیلشم همون انفجار تکنولوژیه،به نظرم درآینده تفاوت خیلی زیاد نمیشه چون پیش زمینه اش هست،ولی برای نوجوونای دهه شصتی پیشرفت تکنولوژی تا این حد تصور کردنی نبود و دلیل این همه اختلافم همینه،یه جورایی هنوزم باورش براشون سخته:)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد