هفتگ
هفتگ

هفتگ

تعصب



امروز  وقتی به محل کارم رفتم دیدم  دو تا  از کارگرها که یکیشون ترک و اون یکی  کُرد بود شدیدا بحث  می کنن 


ظاهرا پشت پنج هزار تومانی که نوشته شده بود 

" دانش اگر در ثریا هم باشد مردانی از سرزمین پارس به  آن دست خواهند یافت " 

بر اثر اعتراض آذری زبان ها  عوض شده .. 

و این دست مایه ایی بود برای کَل کَل کردن اونها با هم ...

تا منو دیدن  منو کشیدن وسط .... که  قاضی باشم ...

بهشون گفتم آذربایجان هم جزو سرزمین پارس هاست و  همه ایرانی هستیم و  اعتراض ترک ها بی معنی....  بعد رو کردم به کارگر ترک گفتم تو میدونی   700 سال پیش تو  دهات شما همه با هم فارسی صحبت می کردن ...و این زبون آذری به شما تحمیل شده ....  بنده خدا روش نمی شد بهم بگه اشتباه می کنی 


باور  نکرد


ازشون جدا شدم رفتم ... 



چند روز پیش هم به یکی از همین  بچه ها گفتم  امام زمان دورگه  بوده   و از طرف مادر رومی بوده...  ناراحت شد .. و دیگه با کراهت جواب سلامم میده ...



 

تعصب شون به نظرم عجیب بود 


با  خودم فکر کردم  


این خطوط قرمز چه جوری تو ذهن ادمها شکل می گیره ... 

  و آیا این خطوط  توو  من هم هست یا نه ...

شاید کسی  هنوز انگولکم نکرده .... که هویدا بشه ..

شاید اون کتابهای که  خوندم به نظرم  چرت اومده ، در واقع  پا گذاشته رو خط قرمز های من ...

ِ

به نظرم  درمورد  وقایعه تاریخی  شاید گاهی بشه با یه اشاره تاریخی درست ،  یه  موضوع ایی رو  زیر سوال برد 

ولی در مورد عقیده ، این جور نیست .

 انسان بی تعصب کسی که راجع هر عقیده ایی  هر چقدر هم که نظرش احمقانه بیاد ... فکر کنه و بهش بها بده ...

کاری که من نکردم ... 








نظرات 13 + ارسال نظر
تعصب پنج‌شنبه 1 بهمن 1394 ساعت 23:59

اگر کسی بدونه برای چی داره از یه چیزی دفاع میکنه دیگه اسمش تعصب نیست
تعصب مال وقتیه که طرف نمیدونه
برای همین هرچی بهش بگی متوجه نمیشه
و اما شما
شما هم تعصب داری
ممکنه خیلی چیزارو همینجوری قبول کرده باشی
یه نگاه به افکار و عقایدت بندازی متوجهشون میشی

سهیلا جمعه 2 بهمن 1394 ساعت 10:46 http://nanehadi.blogsky.com

تعصب یعنی کوری.دیگه حق رو نمیبینی

مریم جمعه 2 بهمن 1394 ساعت 10:47

موافقم ترک ها دیگه دارن شورش رو در میارن اصلا باعث شدن همه قومیت ها سر کوچیکترین چیزها حس کنن بهشون توهین شده و به فکر اعتراض ببفتن

دل آرام جمعه 2 بهمن 1394 ساعت 10:49 http://delaramam.blogsky.com

من فکر میکنم تعصب حاصل جهله... وقتی ما دانش کافی از چیزی نداریم به بدترین شکل ممکن براش پافشاری میکنیم.در صورتی که میشه طرفدار و مدافع چیزی بود اما به شکل مثبت ازش حمایت کرد.

رها آفرینش جمعه 2 بهمن 1394 ساعت 11:32 http://rahadargandomzar.blogsky.com

یعنی واقعا نوشته ی اسکناس رو بخاطر اینا عوض کردن؟ باورم نمیشهههههه
نمیدونم اینا به کجا پشتشون گرمه که اینجوری ازشون حمایت میشه

سحر خانم جمعه 2 بهمن 1394 ساعت 15:12 http://sahar8.vba.ir

خیلی ممنون از وب سایت خوبتون که فوق العاده عالیه....واقعا متشکرم....
98618

الهام جمعه 2 بهمن 1394 ساعت 17:12 http://divaretanhai.blogsky.com

فقط میدونم تعصب گاهی زندگی آدمها رو نابود میکنه، عوض شدن اسکناس که ساده ترین و بی خطر ترین راهه...

پریسا جمعه 2 بهمن 1394 ساعت 17:42 http://parisabz.blogsky.com

عجب پست جالبی بود. ممنون☺

رها- مشق سکوت جمعه 2 بهمن 1394 ساعت 20:12 http://mashghesokoot.blog.ir

تو روانشناسی و طبق دیدگاه تحلیل رفتار متقابل وقتی انسان، عقاید و باورهایی که از والد بهش رسیده، به عنوان حقیقت قبول کنه و با واقعیت اکنون و اینجا اشتباه بگیره اسمش تعصبه.

آدم وقتی میتونه تو خودش تشخیص بده تعصب نداره که برای چیزهایی که بهشون اعتقاد داره و طبقشون حرف میزنه و عمل میکنه پیش خودش دلیل بالغانه بیاره و ازشون دفاع کنه

دوست شنبه 3 بهمن 1394 ساعت 10:14

به نام خدا
خداوند پیامبران الهی را فرستاده تا انسانها بدون تعصب و تقلید کورکورانه کمی فکر کنند . اسلام به معنای عام یعنی تسلیم در برابر حق دین عقلانیت و تفکره وگرنه ما با مشرکین زمان پیامبران الهی چه فرقی داریم؟ فقط جهلمون شکلش عوض شده اسمش شده روشنفکری و مدرنیته یعنی جهل مدرن که خیلی خطرناکتر از جهل عصر جاهلیته .چون همه مدعی دانشمندی و عقل کلی داریم .تفکر و عقلانیت بدون تعصب و در چهارچوب اخلاق باید در جامعه نهادینه بشه

پری یکشنبه 4 بهمن 1394 ساعت 15:41

شاید باید بهشون حق بدیم که سالها جوک گفتن و شعور و فهم ترکها رو زیر سوال بردن نتیجه اش میشه این تعصب کورکورانه، که باعث شده ترکها رو لهجه و زبان ترکی سنسور پیدا کنند و هرجا هر کی حرفی زد توهین تلقی کنند و فارسی زبانها رو دشمن خودشون بدونن و یه رفتارهایی هم هست که برای اونها یقین ایجاد میکنه که اینا توهین بوده. مثلا سر قضیه فیتیله ها صدا و سیما اگه طور دیگه ای رفتار میکرد و از مجری هاش حمایت میکرد و مثلا قضیه رو با یه معذرت خواهی تو تلویزیون تموم میکرد ،اما اونها رو ممنوعالکار کرد وبه ترکها گفت که بله ، اینها توهین کردند و ما اخراشون کردیم. یا همون کاری که سالها پیش با کاریکاتوریست کشورمون کردند و از ایران فراری دادنش

پری یکشنبه 4 بهمن 1394 ساعت 15:55

اگه نوشته رو اسکناس رو به خاطر این عوض کرده باشند که خیلی مسخره است چون منظور از مردم سرزمین پارس ، همه مردم این سرزمین با هر قومیتیه.
ولی من کلا با حقانیت این جمله ای که نوشتن و نسبتش دادن به پیامبر مشکل دارم، والا من که الان تو این سرزمین پارس همچین کسایی نمیبینم اگه هم تک و توک باشه همچین آدمایی آخرش مجبورن سرزمین پارس رو ترک کنند؛

dark boy پنج‌شنبه 15 بهمن 1394 ساعت 10:33

عمو برو با این افکار فاشیستیت

اینم به اون بی احترامیت در


استخوان اگر در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس بدان دست خواهند یافت.

ترک و کرد خودشون یک قوم بزرگند و با دیگر اقوام ایالت محتده ای بنام ایران رو تشکیل دادن متاسفانه برخی از این پارسی ها این ایالات متحده را بنام خود استعمار می کنند ....

عزیزم برو تاریخ بخون .... ببین زبانت به لحاظ دستوری و فلان تو رتبه چندمه و فلان ؟

من دیگه حرفی ندارم :

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد