هفتگ
هفتگ

هفتگ

اصلا به تو چه؟

حقوقت چقدره ؟چند خریدی؟ از کجا؟ چرا شوهر نمی کنی؟ چرا بچه نمی یاری؟ چرا زن نگرفتی؟چرا ریش گذاشتی؟ فلانی به نظرت از کجا پول آورده ماشینی به این گرونی خریده؟ چرا پول داده پای همچین ماشین؟ چرا این همسایه بغلی آنقدر رفت و آمد دارن؟چرا هر روز موهات  رو یه رنگ جدید میذاری؟ مامانت به اون چی  کادو داد؟چرا اینقدر سفر میری؟چقدر سرت تو گوشیته چه خبر ناقلا؟ چرا این اسم رو رو بچه ات گذاشتی؟چرا چرا چرا؟

میشه این مثال ها رو تا هزاران هزار چرا ادامه داد،آخه چرا دنبال اطلاعاتی هستیم که سرسوزنی به دردمون نمیخوره!؟ فقط میخوایم به حس فضولی خودمون پاسخ بدیم فارغ از اینکه بفهمیم این پرسش ها گاها چه بلایی سر فرد مقابل میاره،شاید نخواد دلیلش رو بگه مجبور به دروغگویی میشه،عذاب وجدان میگیره، شرمنده و خجالت زده میشه...ولش کنیم بابا بیخیال سوالات به درد نخورمون بشیم به خدا هیچ اتفاقی نمیفته اگه فضولی نکنیم.

آدم فضول نه خودش آسایش داره نه برای دیگران آرامشی باقی میذاره، گاها اونقدر پیش میره که از دلخوری و کدورت کار میگذره و به درگیری و حتی مورد داشتیم به قتل منتهی شده، آخه چرا سرمون تو کار خودمون نیست و همه اش به کار دیگران کار داریم وقتی هم که بهمون اعتراض میشه چرا؟! میگیم من که فضول نیستم فقط کنجکاوم...

کنجکاوی تعاریف متفاوتی داره که از حوصله اینجا خارجه اما اونچه که مورد تایید اکثریت اندیشمندان هست رو بیان میکنم

((کنجکاو، فردی است که آگاهانه تلاش می‌کند تا به ماهیت رفتارها و موقعیت‌ها در فضاهای مختلف زندگی پی ببرد. درحقیقت، کنجکاوی نیرویی قدرتمند و محرکی لازم برای انجام تحقیقات علمی است و به انسان کمک می‌کند هر روز کشف تازه‌ای کند. کنجکاوی، ویژگی ضروری هر محققی برای موفقیت است. به طور کلی هرکس که می‌خواهد درحرفه خود موفق باشد باید تاحدی در کار خود کنجکاوی به خرج دهد و به این ترتیب با شناخت کامل حرفه خود بتواند روش‌های خوبی برای رسیدن به هدف به کار ببندد. کنجکاوی انسان سیری‌ناپذیر و پایانی برآن نیست. کنجکاوی در سنین خردسالی در بالاترین حد خود قرار دارد و فرد کنجکاو این ویژگی را همیشه حفظ می‌کند. به کنجکاوی که مفید است و موجب پیشرفت بشر می‌شود، کنجکاوی مثبت می‌گویند و فرد با داشتن این نوع کنجکاوی دست به خلاقیت و نوآوری می‌زند و در نهایت به بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه خود کمک فراوانی می‌کند، اما کنجکاوی نوع منفی نیز وجود دارد. در این نوع کنجکاوی، فرد با کسب اطلاع از زندگی دیگری قصد صدمه رساندن به او را دارد و به نوعی در امور زندگی او دخالت و فضولی می‌کند.))

برخی از افراد احساس میکنن مجبورن فضولی کنن و توانایی کنترل خودشون رو واسه جلوگیری از فضولی ندارن به همین دلیل اینکار همیشه جزو رفتارشون میشه وقتی هم که اطرافیان متوجه این موضوع میشن ازش فاصله میگیرن اگر هم بنا به دلایل خانوادگی مجبور به ادامه رابطه هستن دایما خطر کدورت و دلخوری و بحث مجادله در کمین هست.

یه بخشی از مسله فضولی ریشه در حسادت داره،یه بخشی هم ذاتی هست اما عمده دلیل فضول بودن شخص اکتسابی است از رفتار والدین تا تربیت و حضور در مدرسه، وقتی از کودکی یاد میگیریم قضاوت کنیم و برچسب بزنیم و اصولا انگ زدن جزوی از آموخته های اجتماعی ماست نتیجتا به سمت فضول شدن سوق داده میشیم تا به زعم خودمون بتونیم بیشتر بدونیم تا  خدای نکرده فضاوت غلطی نداشته باشیم و اشتباهی انگ نزنیم!!!

علی رغم تمام حرفهایی که زدم  یک سری مسایل هست که تو اون موارد مرز باریکی بین فضولی و بی تفاوتی وجود داره که تعیین حدود و ثغورش تقریبا غیر ممکن هست کاش بتونیم این مطلب رو متوجه بشیم که کجا باید دخالت کنیم و کجا سکوت.

نظرات 6 + ارسال نظر
آذین سادات چهارشنبه 18 مهر 1397 ساعت 08:19

من معتقدم آدم باید سوالی رو بپرسه که بخواد ازش نتیجه بگیره
اما فرمودید فضول یاد خاطره ای افتادم : یکی از دوستام تازه رفته بود سر کار ، دختر عمش هم تازه کار بود بهش گفته بود راستی شیما حقوقت چقدره ؟ این بنده خدا هم جواب داده بود
می گفت با کلی خجالت و شرمندگی از اینکه بخوام فضولی کنم گفتم بذار منم ازش بپرسم . گفتم حقوق تو چقدره ؟ گفت یه چیزی میگیرم دیگه ...
بعضیا فضولی رو رد کردن یه چیز دیگه شدن!!!
فضولی نباشه ! شما خوبین؟

باحرفتون موافقم سوال بیفایده جز آزار نتیجه یی نداره، در مورد خاطره تون هم باید بگم بعضیا مرزهای وقاحت رو کیلومترها جابه جا میکنن...
سپاس از شما، شکر خدا رو میکنم ایام به سختی میگذره برای آحاد ملت ایران اما چون میگذره غمی نیست، مطمنم بالاخره یه روز خوب میاد...
راستی شما چطورید؟

شمسی خانم چهارشنبه 18 مهر 1397 ساعت 09:38

من معتقدم هر چی از بقیه آدم ها کمتر بدونی بهتره! حتی از نزدیکانت. چون معمولا دانستن مسئولیت میاره در حالت خوبش و در حالت بد هم که زندگی خصوصیت آدم میشه نقل محافل دیگه.
شاعر می فرماید:
به چشمان خویش هم راز دلت را مگو
که می گریند و سر نگهدار نیستند

کاش فضول ها هم مثل تو معتقد بودند...

فرنوش چهارشنبه 18 مهر 1397 ساعت 09:46

فضولی خیلی بده و خیلی خوبه که تذکر دادید. ولی من با اجازه تون یه نکته بهش اضافه کنم:
بعضی آدمها واقعا فضول نیستن ولی اطرافیانشون از فضولی نکردنشون میرنجن و میذارن به حساب بی تفاوتی یا کلاس گذاشتن. نمیدونم شما هم با این مساله برخورد کردید یا نه. بعضی از اطرافیان دوست دارن آدم ازشون اطلاعات بپرسه تا پشت چشم نازک کنن و یه جوابی بدن یا ندن.
آدم فضول فرد مقابل رو تحت فشار میذاره و حتی باعث دروغ گفتن مخاطبش میشه. ولی آدم نیازمند توجه هم اطرافیانش رو تحت فشار قرار میده تا بلخره به صفت فضولی آلوده بشن و اونوقت بشینه ناله کنه از فضولی این اطرافیان بیچاره.

مرز باریکی بین توجه کردن به اطرافیان و فضولی وجود داره که متاسفانه خیلی واضح نیست

فرنوش چهارشنبه 18 مهر 1397 ساعت 11:30

ببخشید من الان متوجه شدم قسمت آخر متن رو اصلا ندیدم و نخوندم و نظر دادم. از بس فضولم برا نظر دادن هول شدم

شما دل پری از فضول ها داشتید بخاطر همین هم با عجله کامنت گذاشتین

ملیحه چهارشنبه 18 مهر 1397 ساعت 21:22

چرا همه کا منتهاازطرف خانمها هست!
فضولی

اکثر خوانندگان و کامنت گذاران هفتگ خانومهای عزیز و مهربان هستند که البته تو این پست شده اند اکثریت مطلق

نسیم جمعه 20 مهر 1397 ساعت 01:35

کاش یک نفر هم راهکار ی بده جهت برخورد با آدم فضولی که نمیشه باهاش کات کنی

روان شناسان راهکارهای مختلفی ارایه کرده اند اما اجرا و عملیاتی کردنشون واقعا سخته و نیاز به تلاش و ممارست داره، اما شدنی هست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد