هفتگ
هفتگ

هفتگ

تا بوده، همین بوده

- حماقت مقدس

«یان هوس»، استاد دانشگاه پراگ و مصلحی دینی بود. وی مردم پراگ را به قیام علیه سلطهٔ آلمان‌ها و کلیسای کاتولیک رومی برانگیخت. هوس بر ضد مال‌اندوزی روحانیون کاتولیک و بخشش گناهان توسط آنان تبلیغ می‌کرد و می‌گفت که زمین‌های در دست کلیسایی‌ها باید مصادره شوند.

هوس خود کتابهای مذهبی را که به زبان لاتین و برای مردم نامفهوم بود به زبان چک ترجمه کرد و پاپ را ضد مسیح خواند و باور به گناه‌ناپذیر بودن پاپ را کفر نامید.

مجمع روحانیون بلندپایهٔ کلیسای کاتولیک، هوس را به محاکمه کشاندند و در حالی که به او اجازه ندادند حتی یک کلمه سخن بگوید، به مرگ در آتش محکومش کردند. پیش از مرگ از هوس خواسته شد تا توبه کند و حرف‌های خود را پس بگیرد اما او حاضر به این کار نشد و مرگ در آتش را ترجیح داد.

برای سوزاندن هوس، دست‌هایش را از پشت بستند و  در میانِ تَلّی از هیزم و کاه که تا گردنش بالا آمده بود از گردن به تیرکی زنجیرش کردند. آنگاه هیزم ها را آتش زدند. اما  آتش خوب گُر نمی گرفت. در این هنگام، پیرزنی روستایی که میانِ تماشاچی‌ها بود مشتی چوبِ جارو از زمین جمع  کرد و به داخل آتش انداخت. هُوس با دیدنِ کار پیرزن، کلماتی بر زبان آورد که  آخرین کلماتِ او شدند. آنها را گفت و در آتش سوخت: «ای حماقتِ مقدس!»

منبع: اینترنت

نظرات 3 + ارسال نظر
حمید دوشنبه 24 دی 1397 ساعت 08:48

یکی دیگه از خوبیهای عصر ما اینه که داره پَرِ مذهب و وطن‌پرستی - این دو بال حماقت مقدس - چیده میشه

کاش اینجوری باشه که میگی، هرچند به نظرم داره به اشکال جدیدی بازتولید میشه و همچنان کلی هواخواه و سینه چاک داره

فرنوش سه‌شنبه 25 دی 1397 ساعت 10:40

من با پاسخی که به حمیدآقا دادید خیلی موافقم. اشکال جدید دین...
به نظر من یکی از پر پیروترین دینهای امروز مدرنیته هست. سبک زندگی عجیبی که غالب شده و تقریبا در همه جای دنیا اصول و قواعد مشابهی داره. طرفدارانش هم دچار همون حماقت و خوابزدگی طرفداران دینهای قدیم هستند و خیلی از مناسک این دین که براشون سخت و طاقت فرساست با جون و دل انجام میدن و افتخار هم می کنن!!

انسان اصولا نیاز به پرستش و تعبد داره، حالا هر زمانی به فراخور اون دوره رو به مسلکی میاره ...
دقیقا مثال درستی زدی

فرنوش سه‌شنبه 25 دی 1397 ساعت 10:57

ادامه ی کامنتم:
پیروان این دین جدید از ابزار سوزاندن مخالفین یا روشنگران استفاده نمی کنند بلکه ابزارهاشون هم جدیده. مسخره کردن، طرد کردن، هشتگ راه انداختن، آنفالو کردن، بی کلاس خواندن، لقب دادن و ... که همگی منحر به طرد و بایکوت فرد مخالف میشه!!!

آفرین عالی حلاجی کردی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد