هفتگ
هفتگ

هفتگ

مهاجران

 بحران مهاجرت، فاجعه‌ای ملی

مرداد ۱۳۴۴، نتایج بررسی مهاجرت که توسط سازمان ملل انجام شده بود، ایران را از لحاظ مهاجرت اتباع به کشورهای دیگر در ردیف پنج کشور پایین جدول نشان می‌داد (نزدیک به صفر).

این بررسی ده سال بعد در سال ۱۳۵۴ دوباره انتشار یافت که تغییری در رتبه ایران نشان نمی‌داد و باز هم مهاجرت ایرانیان نزدیک به صفر بوده است.

از این آمار‌ها چنین برمی‌آید که ایرانیان تمایل چندانی به مهاجرت به کشورهای دیگر نداشتند، اما این ارقام به شکل ناباورانه‌ای تغییر کرده‌اند. ایران دیگر در رتبه‌های انتهایی جدول نیست و برعکس به صدر رسیده است. ایرانیان سومین مردمان جهانند که در صدد مهاجرت برمی‌آیند.

در بین اتباع کشورهای مختلف، ایرانی‌ها بیشترین متقاضی برای مهاجرت به استرالیا را دارند و سالانه د‌ها نفر نیز جان خود را در این راه از دست می‌دهند.

از سال ۱۳۵۴ تا کنون، جمعیت ایران ۲ برابر شده، اما میزان مهاجران ایرانی به نزدیک ۷ میلیون نفر، یعنی ۱۴۰ برابر رسیده است.

در این بین حجم خروج نخبگان از کشور نیز قابل تأمل است. طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران از نظر فرار مغز‌ها در بین ۹۱ کشور جهان مقام اول را از آن خود کرده ‌است.

سالانه تا ۱۸۰ هزار نفر با تحصیلات عالیه از ایران مهاجرت می‌کنند. «بنیاد ملی نخبگان اعلام کرده است، ۳۰۸ نفر از دارندگان مدال المپیاد و ۳۵۰ نفر از برترین‌های آزمون سراسری از سال ۸۲ تا ۸۶ به خارج مهاجرت کرده‌اند.

همچنین هفته‌نامهٔ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نوشت است، ۹۰ نفر از ۱۲۵ دانش‌آموزی که در سه سال گذشته در المپیادهای جهانی رتبه کسب کرده‌اند، هم‌اکنون در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند.

طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، هم‌اکنون بیش از ۲۵۰ هزار مهندس و پزشک ایرانی در آمریکا هستند. طبق آمار رسمی ادارهٔ گذرنامه، در سال ۸۷ روزانه ۱۵ کار‌شناس ارشد، ۴ دکترا و سالانه ۵۴۷۵ نفر لیسانس از کشور مهاجرت کرده‌اند.

در سال ۱۳۹۱ حدود ۱۵۰ هزار دانشجو تقاضای خروج از کشور را داشته‌اند که بیشترین آنها دانشجوی دورهٔ دکترا بودند. همچنین ۶۴ درصد دانش‌آموزان ایرانی مدال‌آور المپیاد طی ۱۴ سال گذشته از ایران مهاجرت کرده‌اند.

«حمید گورایی» رئیس پژوهشکدهٔ رویان جهاد دانشگاهی نیز هشدار داد که دانشمندان رشتهٔ سلول‌های بنیادین ایران هر روز بیشتر از گذشته جذب دیگر نقاط جهان می‌شوند.

دکتر «عباس میلانی» پژوهشگر تاریخ معاطر می‌گوید، فرار مغز‌ها در چند سال اخیر ۳۰۰ برابر جنگ ایران و عراق به اقتصاد ایران صدمه زده است.


منبع آمار: اقتصادآنلاین

پدرام صفوی


نظرات 4 + ارسال نظر
حمید سه‌شنبه 24 اردیبهشت 1398 ساعت 20:33

اینروزا عبارت "ژن خوب" شبیه فحش شده، ولی حقیقت اینه که چنین چیزی وجود داره. و با رفتن اینجور آدمها، کشور هم خود این نخبه‌ها رو از دست میده، هم فرزندانی که داشتن یا میتونستن در آینده داشته باشن

آره باهات موافقم هم از نظر هوشی رو به ضعف هستیم هم از نظر فهم و شعور

فانوسدار چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398 ساعت 09:33

این آمار انهایی که پول و شرایط مهاجرت را داشتند.
آمار انها که انگیزه ی مهاجرت دارند مساوی است با جمعیت کشور منهای رانت خواران
ایران استعداد تبدیل شدن به کشوری خاص روحانیون و نبردیون -و خدم و حشمشون -را دارد.

بله متاسفانه همینجوری هست که شما میگید

داش آکل جمعه 27 اردیبهشت 1398 ساعت 12:15

من هم دلم میخواد مهاجرت کنم. ینی هر کی رو میبینم دلش میخواد. و این خیلی بده

این یه واکنش منفی به شرایط مزخرفی هست که سالهاست بهمون تحمیل شده

شمسی خانم شنبه 28 اردیبهشت 1398 ساعت 12:08

تا وقتی ایدئولوژی به ما حکومت کنه اوضاع همینطور می مونه. متاسفانه افراد با استعداد رو ما پرورش می دیم و بعد دو دستی تقدیم کشورهای دیگه می کنیم که اونها بهره اش رو ببرن.
خیلی هم راحت میگن هر کی میخواد از کشور بره.
علاوه بر این که داریم ژن های خوب رو از دست می دیم کلی هزینه عاطفی هم به خانواده هایی که اینجا می مونن و فرزاندانشون میرن تحمیل میشه. پدر و مادرها یه عمر زحمت میکشن بعد حاصل زحمت شون میره اون سر دنیا جوری که برای شنیدن صدای همدیگه هم بال بال میزنن. فرودگاه ها شده مکانی برای اشک و آه و افسوس. اووووه چقدر میشه حرف زد در این مورد.
اونهایی هم که میرن حق دارن اینجا بمونن که چی بشه خیلی خوش شانس باشن با کلی پارتی بازی باید تو یه اداره یا سازمان کارمند بشن و تبدیل بشن به فسیل. تازه یه ژن برتر بی سواد هم بشه مدیر و رئیسشون.
خدا می دونه چند سال باید تاوان این 40 سال رو پس بدیم؟!!!

متاسفانه مسولین حکومت کمترین علقه و دلسوزی برای آینده این سرزمین ندارند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد