هفتگ
هفتگ

هفتگ

نستله

سود میلیاردی شرکت «نستله» از احساسات انقلابی ما!

برخی افراد در سال اول بعد از انقلاب به سراغ کارخانه‌های بجای مانده از دورهٔ پهلوی رفتند و با شعار مقابله با صنایع مونتاژ و وابسته، اقدام به تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی فعال آن دوره کردند؛ کارخانهٔ صنایع غذایی و بهداشتی خسروشاهی یکی از این کارخانه‌ها بود. 

خسروشاهی ابتدا واردکننده و فروشنده محصولات شرکت چندملیتی «نستله» بود، اما در نهایت با این شرکت قراردادی بست که طبق آن تمام محصولات نستله از جمله شیر خشک در ایران تولید شود. براین اساس، قرار بود اول کشت و صنعت و دامداری کشور توسعه یابد تا شیر گرفته شود و بعد تولید شیر خشک راه بیفتد.

خسروشاهی همچنین به دنبال بستن یک قرارداد مشارکت با  شرکت‌های  بهداشتی و آرایشی «لانکوم» و «اورِئال» بود تا محصولات‌شان در ایران تولید شود. 

پس از انقلاب، کارخانهٔ خسروشاهی مصادره  شد و او از کشور رفت اما شرکت نستله در ایران ماند و قرارداد مشارکت با ایران را اجرا نکرد و تا همین الان محصولات نستله بصورت بسته‌بندی شده وارد می‌شوند و حتی در ایران مونتاژ هم نمی‌شوند!

به این ترتیب افرادی که به مونتاژ کالاهای خارجی در ایران دورهٔ پهلوی انتقاد داشتند و صنایع آن دوران را صنایعی وابسته می‌دانستند، با بیرون کردن سرمایه‌داران ایرانی، خودشان مصرف‌کننده کالاهای صد درصد وارداتی و خارجی شدند و سودی میلیاردی نصیب شرکت‌های چندملیتی کردند!

قبل از انقلاب برخی صنایع مونتاژ می‌شد، درعین‌حال روند تولید کالا در داخل کشور در حال گسترش بود، شاید اگر انقلاب ۱۰ سال دیرتر به وقوع می‌پیوست  امکان ساخت اغلب صنایع در داخل فراهم می‌شد.


دکتر علی‌اصغر سعیدی،

جامعه‌شناس و مورخ تاریخ صنایع ایران

نظرات 7 + ارسال نظر
ریحانه یکشنبه 9 تیر 1398 ساعت 19:12

مرسی که این مطالب را نشر میکنید. تشکر فراوان

خواهش میکنم سلامت باشید.

فاطمه دوشنبه 10 تیر 1398 ساعت 01:10

یعنی اینهمه سال کارنامه ی پهلوی کافی نبود که الان فکر کنیم اگر 10 سال بعد حکومت پهلوی ادامه پیدا میکرد شرایط بهتر میشد؟!
این خوشبینی چیزی شبیه تفکر کسانیه که بعد از 4 سال دولت روحانی، به امید بهتر شدن اوضاع، دوباره بهش رای دادن و عده زیادی شون بعدتر پشیمون شدن
بنظرم بسیاری از مردم ما درگیر یه جور اینرسی هستن. با وجود همه ی ناله ها، وقتی حرف تغییر به میون میاد، در عمل میخوان شرایط فعلی ادامه پیدا کنه ببینن چی میشه

کارنامه حکومت قبلی که کاملا قابل دفاع است هرچند ایراداتی دارد، اما نویسنده منظورش این است اگر با همان روال پیش میرفتیم احتمالا در دهه شصت در بسیاری از صنایع به خودکفایی می رسیدیم چیزی که چهل و یکسال است فقط برایش شعار داده ایم و بس!
اما با بخش پایانی حرفتان موافقم ما از تغییر هراس داریم که علتش را در سابقه تاریخی باید جستجو کرد.

مرجان دوشنبه 10 تیر 1398 ساعت 14:26

خانم فاطمه
یعنی کارنامه 40 ساله این رژیم کافی نیست که به کارنامه درخشان پهلوی پی ببریم؟ به هر جا که نگاه میکنی و آبادانی میبینی ، و به تاریخچه اش نگاه میکنی میفهمی که از دوران پهلوی به جا مونده . کاش کمتر متعصب باشیم. کاش با خودمون صادق باشیم و اعتراف کنیم که این 40 سال از همه نظر به قهقرا رفتیم. منابع طبیعی کشور، ثروت ملی، آبرو و احترام ملت تو دنیا ، فرهنگ ، اعتقادات مذهبی و اخلاقی مردم ، آینده بچه های سرزمینمون و ... و ... و ، همه به تاراج رفت.

کاملا با شما موافقم.

شمسی خانم سه‌شنبه 11 تیر 1398 ساعت 09:01

غصه خوردن برای دوران گذشته دردی رو از جامعه الان دوا نمیکنه اما میشه ازش درس گرفت. تو این چهل سال وقتی همه اقتصاد ما یا دولتی هست یا خصولتی آدم های مستقل هرچقدر هم که فعال و خلاق باشن فضایی برای کار کردشون نیست. چون از خودی ها نیستن و .... . از فعال و سرمایه گذار اقتصادی که بگذریم همین اواخر با آقای کاوه مدنی چه رفتاری کردن؟!!

غصه خوردن، دردی دوا نمیکنه، کاش گذشته چراغ راه آینده میشد.
بله ما در سرزمین ما یک میلیون خودی و هفتادونه میلیون نخودی داریم.

شمسی خانم سه‌شنبه 11 تیر 1398 ساعت 09:03

راستی قالب وبلاگ تغییر کرده یا برای من بهم ریخته شده؟
مسئولین لطفا رسیدگی کنن

اصلاح شد
امید است مقبول افتد.

تیراژه چهارشنبه 12 تیر 1398 ساعت 01:39

همان که خانم مرجان نوشته اند.

ایضا

احمد شنبه 15 تیر 1398 ساعت 11:06

کارخانه شرکت نستله الان در قزوین واقع شده و اکثر محصولات هم در ایران تولید می شود.https://www.nestle.ir/fa/about-us/history/nestle-company-history#tab-1914

این چیزی که شما گفتی تو لینک نبود!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد