هفتگ
هفتگ

هفتگ

ترفند

تو سال جدید یه رفتارجالب از سمت برخی مسافران دیده شد اینکه همون ابتدا بعد از اعلام مقصد میگفتن فلان قدر پول دارم و من ضمن قبول کردن تو دلم بهشون آفرین میگفتم که عین فقر شرافتمند هستن، اما خیلی زود به ساده دلی خودم خندیدم  چرا  که متوجه ترفندشون شدم کم کم این مسله تو یکی دو ماه جاری جاش رو به افرادی دادکه بسیار جالب میگن اینقدر بیشتر نمیدم!

 این اتفاق تو میوه فروشی،سوپرمارکت،لباس فروشی،لوازم خانگی و غیره  پیش میاید؟ هرگز... چرا؟ چون برخی متوجه شده اند به دلیل فشار اقتصادی بسیاری از افراد حین رفت و آمد اقدام به مسافرکشی میکنن،هرچقدر هم بگیرد راضی است.

بعضیا به نظر خودشون زرنگی میکنن، اما دریغ که در حق افراد واقعا ضعیف و مستحق ظلم میکنن، به چه دلیلی اینو میگم، اگه یادتون باشه قبلا گفته بودم که تقریبا روزی سه الی چهار نفر میگن که پول نداریم و به مقصد میرسونمشون اما تو دو،سه ماه جدید این موضوع به دو،سه نفر در هفته رسیده،زمان و محل مسافر کشی من که تغییر نکرده شرایط اقتصادی هم که بدتر شده،پس چرا فقرا کمتر شدن؟  کمتر نشدن بلکه بیشتر هم شدن اما مسله اینه که افرادی که به دروغ تظاهر به فقر میکردن اونقدر زیاد شد که دستشون رو شده و دیگه کسی وقعی بهشون نمیذاره (مردمی که قرار بود به مقام انسانیت برسن)   به گمونم الان اون افرادی که میگن پول ندارن یا واقعا فقیر هستن یا خیلی وقیح و پررو...

میون اینهمه رذالت و وقاحت و سو استفاده گاهی رفتارهایی میبینم که حالم رو خوب میکنه یه شب یه پیرمرد حدودا هفتاد ساله رو سوار کردم از میدون راه آهن خوش صحبت بود متوجه شدم بازنشسته شهرداری است اما چون حقوقش کفاف زندگی را نمیدهد  مجبور است دو شیفت به رفتگری بپردازد میگفت دلش نمی خواد جلوی نوه ها و دامادهایش، شرمنده باشد باخودم گفتم به هیچ عنوان ازش کرایه نمی گیرم چون دیرش شده بود کمی خارج از مسیر هم رفتم تا رسوندمش جایی که باید کارت میزد کلی دعام کرد و کرایه اش رو اضافه تر هم داد از من انکار که قبول نمیکنم و از اون اصرار که باید بگیری نهایتا اون پیروز شد و من موندم و حیرت از دیدن این حجم غیرت و همت و حمیت و عزت نفس و مناعت طبع، انگار وسط بوی گند و لجن یه گل خوشبوی زیبا رو دیده بودم.

نظرات 5 + ارسال نظر
حمید یکشنبه 16 تیر 1398 ساعت 20:37

این‌که عده‌ای بخاطر چندهزار تومن روی شرفشون پا میذارن باعث ناامیدیه، ولی این‌که مردم در مقابل اون ترفند قبلی کوتاه نیومدن و جلوش وایسادن و ریشه‌کنش کردن جای امیدواریه. این ترفند جدید هم هرچند منصفانه نیست ولی همین‌که بر سواستفاده از احساسات و شفقت آدما بنا نشده نسبت به روش قبلی خیلی انسانی محسوب میشه خداییش!

بله روی سو استفاده از عواطف بنا نشده چون اون روش دیگه جواب نمی داد یکی میگفت بیش از نیم ساعته وایسادم به پنجاه تا ماشین گفتم اما کسی سوارم نکرد...این ترفند کثیف هم روی علم به اینکه مسافر کش محبوره بنا شده و بس ناجوانمردانه ست، مثلا آیا امکان داره یه نفر بره دکه سیگار فروشی و با توجه به اینکه قیمت یه پاکت سیگار ده هزار تومنه بگه من شیش هزار تومن بیشتر نمیدم!؟؟ ببین اونقدر رفتارهای زشت میبینم که نگو مثلا کرایه انقلاب تا امیر آباد شده دوهزار و پونصد تومن طرف سرو وضع مرتبی هم داره یه دوتومنی میده وقتی میگم پونصد دیگه پولی که تو دستش مچاله کرده رو بهم میده این یعنی قیمت درست کرایه ماشین رو میدونه اما می خواد زرنگی کنه و سو استفاده...

نسیم دوشنبه 17 تیر 1398 ساعت 01:41

سو استفاده کردن از شرایط بده و بدتر از اون از دید من مفلس و... نشون دادن به قصد کندنه

دقیقا درست میگی و میون این همه ناجوانمردی دیدن امثال اون پیر مرد سپید موی سپید دل، حال آدم رو جا میاره، میدونم که متوجه میشید بحث دو سه هزار تومن پول نیست.

حمید دوشنبه 17 تیر 1398 ساعت 11:58

میفهمم چی میگی. به نظر من این دوز و کلک سوار کردن بخاطر سیو کردن 500 تومن، بیشتر از این که به فقر ربط داشته باشه ناشی از ترسه. بخاطر وضعیتی که پیش اومده مردم دچار ترس شدن و چون از وضعیتشون در آینده ی نزدیک هراس دارن سعی میکنن هزینه هاشون رو تا جایی که میشه کاهش بدن (حتی اگه شده بخاطرش دست به همچین شامورتی‌بازی‌هایی بزنن!)

باهات موافقم یکی از علتهاش همینه که گفتی

دخترمعمولی دوشنبه 17 تیر 1398 ساعت 17:57 http://mamoolii.blogsky.com

من فکر می کنم بخشی از این رفتار به دلیل عدم نظارت درست و عدم اعتماد آدم هاست. شما خودتون خوب هستین ماشاءالله، همه رو خوب ندونین مثل خودتون. متاسفانه همه مثل شما نیستن. فکر می کنم همه مون بارها تو عمرمون تجربه ی اینو داشتیم که مثلا جایی که کرایه اش ۲ تومنه رو تاکسی دار ۲۵۰۰ بگیره.
وقتی نظارت نیست، یه مسیر رو شما میری و برمی گردی، دو تا تاکسی دار دو تا قیمت می گیرن ازت. فرداش که سوار میشی باز با دو تا قیمت جدید رو به رو میشی!!
این میشه که شما نمی دونی چی درسته و به تاکسی دار هم اعتماد نداری که قیمتی که میگه درسته یا نه.
شاید اگه مردم کمتر سر همدیگه کلاه میذاشتن و واقعا می تونستن به هم اعتماد کنن،‌ وضعمون خیلی بهتر از این بود.

بله درست میگی،قطعا مشکل یکجانبه نیست و دو طرف مقصرند...
ضمنا شما لطف دارید سپاس

شمسی خانم سه‌شنبه 18 تیر 1398 ساعت 08:33

همه این مسائل بخاطر این هست که ما قانون نداریم!! فقط تاکسی هایی که خطی هستن و نرخ کرایه رو روی شیشه ماشین چسبوندن معلومه چقدر قراره بگیرن دیگه بقیه هر چی خواستن میگن. اینها باعث سوء تفاهم میشه. یه عده هم مثل همین مسافرهایی هستن که شما مثال زدید. ماها سر جزئیات با هم درگیریم که بالا دستی ها کلیات رو چپاول کنن. امان از فقر که همه چی رو نابود میکنه

بله نظم و نظام درستی وجود نداره و تو هر شغلی مشکلات خاص خود وجود دارد، بله مسایل اصلی به محاق رفته و ما درگیر پونصد تومن شده ایم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد