هفتگ
هفتگ

هفتگ

حج

عبدالله مبارک به سفر حج مشرف شد، بعد از اعمال حج در خواب دید ندایی به گفت: از ششصد حاجی کسی حاجی نیست مگر علی بن موفق کفاش پینه دوز در دمشق که به حج نیامد. پس از آن عبدالله به دمشق رفت و علی بن موفق را دید که پینه دوزی و کفاشی می کند، از او پرسید تو امسال چه کردی؟ با اینکه به حج نرفتی ولی از میان حاجیان حج تو قبول شده؟

گفت: سی سال بود که آرزوی حج رفتن داشتم و در این سالها از پینه دوزی و کفاشی سیصد درهم جمع کردم و امسال عزم حج کردم، عیالم حامله بود از خانه همسایه بوی غذا می آمد، همسرم به من گفت برو نزد همسایه و مقداری از غذای آنها را برایم بیاور، من هم رفتم نزد همسایه و درخواست غذا از آشپزخانه آنها کردم ولی همسایه گفت این غذا برای شما حلال نیست، پرسیدم فرق ما با شما چیست، هر دو مسلمان هستیم، گفت ما یک هفته است که بچه هایمان غذا ندارند و با گرسنگی سر کردیم، امروز یک حیوان مرده ای را پیدا کردم و چون فرزندانم از گرسنگی مشرف بر مرگ بودند، این حیوان مرده برای ما حلال بود، مقداری از گوشت این مردار را آوردم و غذا درست کردم پس برای ما حلال و برای شما حرام می باشد.

به او گفتم آتشی در جانم افتاد، پس این سیصد درهم را برای نفقه خود و فرزندانت خرج کن که این خود حج من است.

(کتاب تذکرة الاولیاء)

نظرات 3 + ارسال نظر
نسیم دوشنبه 21 مرداد 1398 ساعت 07:51

عده ای برای جلب توجه مردم به اینکه در جریان سفر هایشان به حج هم رفته اند و .... مشرف می شوند

عده ای برای جلب اعتماد مردم که حاجی هستند و .... مشرف میشوند

عده ای دیگر هم برای جلب رضایت خداوند و ابراز بندگی و... مشرف میشوند

قطعا کسانی که از خود میگذرند به خدا نزدیکند.

بقول معروف: کعبه یه سنگ نشونیه که راه گم نشه.
الباقی رسم و رسوم هست.

ملیحه دوشنبه 21 مرداد 1398 ساعت 22:14

خیلی دوست دارم برم مکه ولی بهم نگن حاج خانم! والا

خب میشی حاجیه خانوم!

آذین سادات سه‌شنبه 22 مرداد 1398 ساعت 10:11

سلام خوبید؟
قبول دارم که عبادت به جز خدمت خلق نیست . این حکایتها رو هم قبول دارم . خب پیامبری که سفارش به حج کردن سفارش به جویا بودن احوال همسایه رو هم کردن . ولی بعضی حرفها تو این زمینه انقدر عصبیم می کنه که حد نداره
صبح دیرم شده بود از انقلاب تا بلوار ماشین گرفتم راننده یه آقای تپلی و ریشو و به غایت خوش رو بود یه لحظه فکر کردم شاید شما باشید

سلام
ممنون، بله متاسفانه ما راه افراط و تفریط رو پیش گرفتیم،هم حج واجب است هم رسیدگی به فقرا...
من شبها کار میکنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد