هفتگ
هفتگ

هفتگ

جنگ سرد

- آمریکا و تکرار راهبرد مقابله‌ای جنگ سرد

این که عده‌ای در حاکمیت گمان میکنند آمریکایی‌ها از ترس تلفات انسانی احتمالی مشغول جمع کردن بساطشان از خاورمیانه هستند کاملا نادرست است. آمریکا دلایل بسیاری برای حفظ نیروهایش در این منطقه دارد که یکی از آنها فرسوده ساختن تدریجی جمهوری اسلامی است. به نظرم این اصلی‌ترین استراتژی آمریکا برای نابودی خصم دیرینش، جمهوری اسلامی است.

در اینجا باز مجبوریم به نمونهٔ شوروی رجوع کنیم تا وجوه اصلی این استراتژی را بهتر بشناسیم. آمریکا در دوران جنگ سرد تا توانست در نزدیکی مرزهای امپراتوری شوروی پایگاه نظامی تأسیس و موشک‌های اتمی‌اش را مستقر کرد. این سیاست باعث شد که حکومت شوروی از ترس قدرت نظامی آمریکا بخش عمده‌ای از منابع مالی خود را صرف تقویت نیروهای مسلح‌اش بکند؛ کارخانه‌های شوروی در ساختن انواع موشک‌ها و تسلیحات به تبحر رسیده بودند و‌چاه ویل مجتمع‌های صنعتی نظامی بخش عمدهٔ بودجهٔ کشور را می‌بلعید اما از سوی دیگر روزبروز قفسه‌های سوپرمارکت‌ها در شهرهای بزرگ خالی‌تر و صف های مردم برای دریافت کالاهای ضروری طولانی‌تر میشد. علاوه بر این بخش عمده‌ای از منابع مالی کشور صرف حفظ کشورهای اقماری شوروی میشد. کار به جایی رسید که در اواخر دههٔ هفتاد یک محقق روس اسم شوروی را «بورکینافاسویی با موشک های اتمی» گذاشت. از نظر این محقق، شوروی از حیث اقتصادی در حد یک کشور آفریقایی بود اما از حیث نظامی مسلح به قدرتمندترین سلاح‌ها.

این بلائی بود که آمریکا با دامن زدن به رقابت تسلیحاتی بر سر شوروی آورد. سرانجام کار به جایی رسید که اقتصاد کشور فروپاشید و ادامهٔ حکومت برای حاکمان کمونیست ناممکن شد و امپراتوری فروریخت. 

به نظرم آنچه در حال حاضر در سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی میبینیم دقیقا همان سناریوی فروپاشاندن شوروی است. امریکایی‌ها دقیقا دارند همان سیاست قدیمی‌شان را با اعمال پاره‌ای تغییرات کوچک در مورد ایران اجرا میکنند. جمهوری اسلامی نیز در این دام افتاده است. حکومت تا زمانی که پایگاه‌های نظامی آمریکا بیخ گوشش است و خواسته و ناخواسته درگیر تنش‌های نظامی با این ابرقدرت نظامی شده، چاره‌ای جز صرف بخش قابل توجهی از منابع مادی و اقتصادی کشور برای تقویت نیروهای نظامی‌اش ندارد آن هم در شرایطی که رشد نرخ اقتصادی کشور منفی شده و اوضاع اقتصادی رو به وخیم‌تر شدن گذاشته است؛ و این دقیقا همان هدفی است که آمریکا در حال دنبال کردنش است.

با توجه به همهٔ این واقعیت‌ها، آمریکا تا زمانی که جمهوری اسلامی برقرار است در منطقه باقی میماند و به این سیاست فرسایشی خود ادامه میدهد.

بیژن اشتری،

نویسنده و مترجم

ــــــــــــــــ

پی نوشت: علی رغم تمام بی حوصلگی هایم، این برف صبحگاهی عجیب کیفورم کرده!

نظرات 4 + ارسال نظر
آذین سادات یکشنبه 29 دی 1398 ساعت 08:19

سلام
صبحتون قشنگ
با احترام به شما و جناب بیژن اشتری
باید بگم که :
پی نوشتتون رو عشق است

سلام
ممنون، به به از این طرفا؟
علاقه به برف جزو معدود مشترکاتی هست که برامون باقی موند!
سپاس

علی یکشنبه 29 دی 1398 ساعت 08:38 http://eshqh.blogsky.com/

سلام
اگر تقویت نظامی یک دام است با این حساب راه حل چیه؟
در مقابل این شیطان بزرگ باید چیکار کرد؟

سلام
متاسفانه تو یه دور باطل گرفتار شدیم، کم کردن بودجه نظامی با توجه به شرایط خاورمیانه اصلا عقلانی نیست، ادامه روند هم با تشدید تحریم ها فشار مضاعفی به اقتصاد نحیف ایران وارد میکنه...
امیدوارم تصمیمی خردمندانه و عقلانی برای رهایی از این دور باطل گرفته بشه، انشاالله

شیرین یکشنبه 29 دی 1398 ساعت 22:13 http://www.ladolcevia.blogsky.com

باز هم گلی به گوشه جمال رحمت آسمون! دیدن عکس های برفی تهران و کرج حال ما رو هم از دور خوب کرد. نگاه به آسمان کنیم بلکه لحظه ای از کثافتکاری های آدمیزاد روی زمین حواسمون پرت بشه.
مراقب خودتون باشید.

کاش میشد یه برفی هم تو عالم سیاست، اقتصاد، فرهنگ و کلا جامعه جهانی میبارید و همه آلودگی ها و ناپاکی ها رو از بین میبرد.
سپاس تشکر

فانوسدار دوشنبه 30 دی 1398 ساعت 09:27

سلام
بیایید درسفر زمان تخیلی به روز نان دانه ای 10 میلیون برویم و فرض محال 50 میلیون بریزند بیرون .با گارد و تجهیزات موجود همه را می فرستند آسمان هواخوری!!! جمعیت نصف می شود ثروت بیشتر و تورم کاهش می یابد.اگر نیاز به توسعه ی جمعیت هم شد که از عراق و دیگر اقمار عرب شهروند ارادتمند جذب می کنند. اعراب هم نبوغ تولید جمعیت دارند .به سالی نرسیده 10 میلیون می شوند 50 میلیون!!!
تاریخ دنیا در اینجافروریختنی نخواهد دید
با همین برف شادزی آقا سید!

سلام
والله با این شرایط، اگه عمر طبیعی داشته باشیم قیمت هر قرص نان به اونجا هم میرسه، من حدودا هفت هشت ساله بودم سنگک خریدم یک تومان، الان چهل و سه ساله هستم میخرم سه هزار تومان... بزرگتر و قویتر از اینها فروپاشیدن، به شهادت تاریخ!
شادی مهمترین حقی ست که از ما دریغ شده...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد